#3 A TRIP TO - BALI: UBUD

8 t/m 11 augustus

In mijn eerste week in Indonesië heb ik gelijk al een stukje meer gezien dan alleen mijn appartement. Van dinsdag tot vrijdag ben namelijk naar BALI geweest (iets waar ik stiekem altijd al van droomde). Een aparte blog, omdat dit een ervaring was die ik graag uitgebreid met jullie wil delen.

Toen Relinde en ik zondagavond een aantal vrije dagen in ons rooster ontdekte zijn we gelijk gaan kijken wat een vliegticket naar Bali zou kosten. Resultaat: disdagavond om 19:00 zaten we in het vliegtuig van Air Asia richting Denpasar voor € 50,- retour.  Gek was dat deze vlucht ook een tijdreis maakte, op Bali is het namelijk nog 1 uur later (hallo Jetlag).

'Op naar Bali'

Bali is enorm populair onder toeristen, en dit was direct te merken na aankomst op de luchthaven. Tientallen taxichauffeurs spreken je aan om mee te gaan met hun auto. Grab is op Bali zo goed als verboden en daarom liggen de prijzen ook iets hoger. We kozen voor een verblijf in Ubud wat ook wel als het cultureel centrum van het eiland wordt gezien. Vanaf de luchthaven in Denpasar was dit ongeveer nog 1 uur rijden. 

Halaman Depan Hostel 
Wij verbleven in het Halaman Depan Hostel voor (let op!) €3,- per nacht. Dit was echter wel op een slaapzaal met stapelbedden en een gedeelde badkamer, maar het was perfect voor ons korte verblijf. De afstand naar het centrum was ca. 1,5 kilometer en het hostel verhuurde scooters en fietsen. 

'Halaman Depan Hostel tuintje'

Woensdag

En nu komt het: vervolgens lag ik de hele nacht wakker met buikkrampen en een misselijk gevoel. Relinde had mij de hele week al gewaarschuwd voor voedselinfecties, dus eigenlijk wist ik gelijk al dat het raak was. Echt, de pijn was ondragelijk en daarom begon mijn woensdagochtend met een bezoekje aan de apotheek. Met medicijnen en goede moed zijn we toch gewoon op pad gegaan om Ubud te verkennen. Zoals ik al eerder zei, zijn taxidiensten zoals Uber en Grab in Bali verboden, dus was het veel lastiger om een taxi te vinden. Na een beetje ronddwalen langs de weg stopte een auto langs de weg, die ons samen voor 250.000 IDR (= €15,90) de hele dag mee wilde nemen. (Niet schrikken mam, in Bali verdienen deze mensen gewoon wat extra bij door toeristen dit soort tours aan te bieden).

Tegalalang Rice Terrace
Onze eerste stop: de rijstterrassen van Ubud. Van die groene rijstterrassen die je alleen in reisfoldertjes ziet. Onze chauffeur raadde ons aan om hier juist zo vroeg heen te gaan om de massa te ontwijken. Bij aankomst betaalde we 10.000 IDR als entree voor de rijstterrassen, om eenmaal binnen zelfstandig rond te lopen. In de rijstterrassen zelf waren ook gewoon locals aan het werk en zij vroegen dan ook om een kleine bijdrage. Na 2 uur wandelen, of zeg maar gerust klimmen, waren we best wel een beetje verdwaald. En onze arme chauffeur stond maar te wachten.

Mocht je nou toevallig in Bali zijn en deze rijstterrassen willen bezoeken: ga optijd! Ik denk dat wij rond 09:00 aankwamen, en toen was het nog rustig, 2 uur later dus absoluut niet meer. En ohja, ik vond het ook wel fijn om goede schoenen aan te hebben. 


'Ondanks het enorm bewolkt was, DIT UITZICHT'


'Met een voedselinfectie in de jungle'


'Jack fruit'

'Over instabiele bruggetjes lopen'

Goa Gajah
Onze tweede stop was Goa Gajah, ook wel de 'Olifanten grot' genoemd. Dit is een tempelcomplex waarvan de grot dateert uit de 11e eeuw. Om binnen te komen moet je verplicht een sarong dragen, maar deze kan je lenen bij het betalen van de entree (15.000 IDR). De grot zelf stelt weinig voor en is meer een fotospot dan een hotspot. Het is heel klein en vooral donker: snel weer naar buiten dus. Het hele bos en complex eromheen was overigens wel zeer indrukwekkend.

'Dé beroemde grot'


'Nog meer Jungle'


'Deze boomwortels'


Monkey forest
EN DAARNA GINGEN WE NAAR MONKEY FOREST. Ja ik vond dit echt super awesome! In Ubud zelf lopen heel veel apen vrij rond, maar de plaats waar ze zich massaal verzamelen is Monkey Forest in het centrum van Ubud. Om hier naar binnen te mogen betaal je 50.000 IDR. Ik wist écht niet wat ik zag, de apen waren zó dichtbij en ik voelde me echt een klein verwonderd meisje.

In het park zelf kon je bananen kopen om de apen te 'lokken', maar ook zonder bananen kwamen ze vanaf elke hoek op je af. Het park zelf vond ik erg druk en de apen zijn best wel agressief als niet oplet, ze pakken alles van je af. De omgeving was ontzettend groen en de temperatuur enorm hoog. En, alvast sorry voor de apen-spam. Ik was gewoon helemaal verliefd.







Vanaf Monkey Forest namen we afscheid van onze chauffeur, zodat wij op ons gemak konden lunchen en Ubud Market konden bezoeken. Lunchen deden we bij 'Habitat Café' op loop afstand van Monkey Forest waar Relinde al even zat bij te komen van haar angst voor apen. Mijn eerste medicijnen (ik had nog steeds een voedselinfectie ja) begonnen uit te werken dus even zitten was wel fijn. Let op: Ubud is dus echt mega toeristisch, heel erg 'verwesterd' en er zijn zelfs heel veel Nederlanders. Ik kan ze geen ongelijk geven, want ik was ook toerist en vond het ook fantastisch, maar het kleine stukje cultuur dat ik al eerder had ervaren in Surabaya was echt niet te vergelijken met Bali als massa bestemming.

'Kaneelbrood met butterscotch en vieze dragonfruit dressing' 

Ubud market 
Hierna wandelde we in de hitte richting de markt van Ubud. Ook een toeristenstrekpleister natuurlijk, maar wel een kijkje waard. De markt was binnen en buiten en elk kraampje verkocht voornamelijk hetzelfde: zilver, sarongs of de standaard Bali souvenirs. Deze werden overigens heel opdringerig aangeboden aan iedere passant. Het schijnt zo te zijn dat deze markt al vanaf 04:00 start en zich dan richt op de lokale bevolking en het verkopen van kruiden, groenten en fruit. Na 09:00 wordt de markt omgebouwd naar 'toeristenmarkt' wat dus overduidelijk was.

Na ons bezoek aan de markt was ik kapot en nam mijn pijn alleen maar toe. Tijdens de spits moesten we opzoek naar een taxi richting ons hostel wat bijna onmogelijk was. Eenmaal aangekomen bij het hostel dook ik - na een ijskoude douche- mijn bed in, om er vervolgens dezelfde dag niet meer uit te komen.

'Zoveel kleuren'




Donderdag
Donderdagochtend werd ik gelukkig al heel wat fitter wakker. Gelukkig maar want er stond een kookcursus op het programma. Om 07:30 werden we opgehaald door een busjes die vervolgens nog 8 andere mensen in de omgeving van Ubud ophaalde. Dit waren 2 mensen uit Nieuw-Zeeland, 2 mensen uit Duitsland, 2 mensen uit Zuid-Afrika en 2 mensen uit Canada.

Balinese Farm Cooking & Organic Farm
Onze eerste stop vond plaats bij een lokale markt ca. een half uurtje vanaf Ubud. Hier kregen we uitleg over de lokale kruiden en specerijen. We mochten verschillende dingen proeven zoals noten, fruit, en -ik kan de naam nergens meer vinden- zoete kleefrijst met kokos en banaan. En er waren ook onthoofde kippen, maar gelukkig hebben we de rest van de vleeskraampjes overgeslagen. En niet zonder reden, want de kookcursus was vegetarisch!
'Gedeelte van de markt'

'Bloemen die gebruikt worden voor de offers in het Hindoeïsme op Bali'

'Kleefrijst met kokos en banaan'



Na nog een half uurtje rijden kwamen we aan op de farm waar de kookcursus plaats vond. Hier kregen we een rondleiding door de tuinen en plukte we ook de groenten en kruiden om te gebruiken bij het koken.


'De bloemkool groeit hier amper verder en op deze grootte mocht de bloemkool dan ook geplukt worden'









'Vanille, wat ca. 8 jaar nodig heeft om te groeien'

'De keuken'

'Met dit uitzicht is koken niet zo erg'

In totaal maakte we 6 gerechten, die ik hieronder zal beschrijven. Mocht je zelf ook je Balinese kookskills willen verbeteren, stuur me dan even een berichtje voor de recepten!

Gado Gado
Gado Gado is misschien wel het meest bekende vegetarische gerecht uit Indonesië, ik heb dit dan ook al heel vaak gegeten, omdat dit vrijwel overal verkrijgbaar is. In dit gerecht gebruikte we onze eigen geplukte groenten en kruiden uit de tuin waarvan bijna alles nieuw voor mij was. De pindasaus maakte we zelf met (gekookte) pinda's, kokosmelk, ui, knoflook en peper. Het gerecht aten we met rijst, aardappel, gefrituurde tofu en ei.


'Zelf pindasaus maken'

Sweet Sour Tempeh
Voor de Sweet Sour Tempeh sneden we een blok tempeh in kleine reepjes om deze vervolgens in olie te frituren. Om de tempeh zoet zuur te krijgen, maakte we een mix van knoflook, lente ui, peper, 'salam leaves', citroengras en zout en peper. Hierna werd er bruine suiker en limoen aan toegevoegd samen met de tempeh.


'Gado Gado en Sweet Sour Tempeh'

Balinese Tempeh Tofu Curry
Ja geen tempeh of tofu genoeg hier in Indonesië. Ik had dit oprecht nog nooit gegeten in Nederland, maar het bevalt zeer goed. Deze curry werd gemaakt met BumbuBali, een mix van diverse kruiden die veel gebruikt worden in Bali (en die in Nederland waarschijnlijk dan ook niet te vinden zijn). Belangrijke ingrediënten hierin waren kurkuma en gember. Andere ingrediënten die gebruikt werden waren ui, peper, knoflook, 'Salam Leaves', citroengras en Galangal (de Aziatische familie van de gember). Deze ingrediënten maakte we klein met een vijzel en kookte we samen met kokosnootolie, tempeh en tofu.

'Curry'

Pepes
Voor dit gerecht gebruikte we weer een deel van de BumbuBali, eieren, tarwemeel en suiker. Ongeveer 1 eetlepel hiervan ging in een bananenblad om die dicht te vouwen en te stomen.

'Pepes'

Berkedel
Iedereen die mij een beetje kent, weet dat ik helemaal niet van maïs houd: laat dit nou net het hoofdingrediënt van dit gerecht zijn (spoileralert: deze waren heerlijk). Voor deze 'maïskoekjes maakte we een mix van ei, maïs, tarwemeel, BumbuBali en 'Kaffir Lime Leaves'. Deze frituurde we in olie tot knapperige koekjes.

'Berkedel'
Bubun Injin 
Praktisch gezien hebben we deze niet helemaal zelf gemaakt, omdat dit gewoon een mix van ingrediënten was die lang moest koken. Deze 'zwarte rijst pudding' was een heel zoet dessert met zwarte en witte rijst, palmsuiker, bananen en kokosmelk.

'Bubin Injin'

Al met al vond ik de curry en maïskoekjes het lekkerste en de Sweet Sour Tempeh het minste. Ik denk dat dit lag aan de heftige aanwezigheid van de limoen en citroengras.

Ik raad iedereen oprecht aan om deze kookklas te volgen, mocht je een bezoek aan Bali op de planning hebben staan. De cursus kan ook mét vlees/vis of zelfs helemaal veganistisch. De 400.000 IDR die deze hele dag (+/- 9 uur) incl. transfers kostte, was het meer dan waard.

Website

's Avonds zijn we gaan eten in Ubud met 2 meiden die Relinde al eerder tijdens haar reis door Java had ontmoet. Mijn avond bestond uit -zo cliché- pizza, bier en Pink Floyd live muziek, even gelukkig zijn.

Vrijdag
Vrijdagochtend ontbeten we als fitgirls met smoothiebowls en avocado's bij een leuk tentje vlak bij ons hostel. De planning voor deze dag bestond uit het bezoeken van de meest socialmedia-waardige tempel van Bali. Bij het hostel konden we voor 50.000 IDR voor de hele dag een scooter huren en dus ging ik, -eeuwig-zonder-rijbewijs- achterop bij Relinde.

'Toast met avocado en ei'

Op de scooter door Bali
Ten eerste, ik vond achter op een scooter zitten best wel spannend. Slaat natuurlijk nergens op, maar het verkeer in Indonesië is gewoon chaos en onvoorspelbaar. Maar al snel merkte ik dat die echt dé ultieme manier is om een eiland als Bali te verkennen. Waar we een dag eerder nog bij een chauffeur in een auto zaten, hadden we nu alle vrijheid en zagen we veel meer prachtige plekjes.

'De route vanaf on hostel naar de tempel'

Na ongeveer 1 uur rijden stopte we in the middle of nowhere bij een restaurant waar we een ongelooflijk uitzicht hadden over rijstvelden. Heel uniek om dit te zien en mee te maken.




'Lunchen met dit uitzicht'

Pura Ulun Danu Bratan Temple 
Niet heel veel verder meer rijden arriveerde we bij de tempel. Deze tempel ligt midden in het Bratan meer en is gewijd aan Dewi Danu, de godin van het water, meren en rivieren. Het Bratan meer speelt een belangrijke rol in de irrigatie van de omgeving en staat ook wel bekend als het 'heilige bergmeer'. Het ligt op 1200 meter hoogte en daardoor was het hier ook een stuk koeler.

Maar nu komt het: deze tempel ziet er op Google nogal groot en intens uit en daarom lagen onze verwachtingen hoog. Echter was de tempel helemaal niet zo groot als we dachten en waren we ook niet de enige met het plan om de tempel te gaan bekijken. WAT EEN DRUKTE en wat mij betreft een typisch gevalletje van een overrated toeristische attractie. Dat maakt natuurlijk niet dat het niet indrukwekkend was om te zien maar de tocht er naar toe was stiekem leuker dan de tempel zelf.
'Fotogenieke tempel met een filter'

'Realiteit'

'Altijd blijven lachen'

Op de terugweg stopte we nogmaals bij een restaurant met een belachelijk mooi uitzicht, om vervolgens weer een aantal kilometers terug te rijden. Na 1 uur kon ik bijna niet meer normaal zitten van het zadelpijn, dus ik was héél blij om de scooter weer af te stappen in Ubud. Alle credits voor Relinde en haar scooterskills op deze bizarre wegen.

Lichtelijk gehaast aten we nog wat in het centrum van Ubud om vervolgens rond 18:00 in de taxi te stappen naar de luchthaven. Deze mini-vakantie was voor mij een unieke ervaring in onbeschrijfelijke natuur. Ik weet 100% zeker dat ik tijdens mijn verblijf in Surabaya nog terug wil naar Bali, want mijn hart heb je gestolen.

Liefs Masja




Reacties