#6 INGEBURGERD IN INDO

Week 4&5 

WAT GAAT DE TIJD SNEL! Dit keer een blog met van alles en nog wat over de afgelopen 2 weken in Surabaya, waarin ik gewoon naar school ben geweest en me als een normale student probeer te gedragen.

Leven in Surabaya
Hoe het met me gaat? Hoe het hier is? Ik kan het niet in een kort berichtje aan jullie samenvatten. Maar wat ik nu wel kan zeggen is dat ik helemaal op mijn plek ben.

Ik heb het geluk om elke ochtend wakker te worden in minimaal 30 graden en met een (bijna privé) zwembad tot mijn beschikking voelt het dan ook regelmatig als vakantie. Zo kan ik soms zelfs voordat ik naar school ga wat baantjes zwemmen onder de palmbomen. Niet verkeerd toch?

Maar waar jullie in Nederland hoogstwaarschijnlijk pas net de eerste werkweek erop hebben zitten, heb ik inmiddels al 5 weken school gehad.

Zoals ik al schreef in een van mijn vorige blogs was er het een en ander veranderd in mijn rooster. Na wat contact met school kwamen we er achter dat de vakken die we hadden uitgekozen helemaal niet toegestaan waren. PANIEK, want inmiddels zaten er al 3 weken op en moest ons rooster dus weer helemaal omgegooid worden. Na een week mailcontact met Inholland en de examencommissie konden we uiteindelijk een compromis sluiten door wat vakken bij International Business Management te laten vallen en 3 nieuwe vakken bij het English Department te volgen.

Resultaat: een compleet nieuw rooster en pas in week 4 instromen bij English Department. De vakken die ik nu volg zijn: Human Resource Management, Business Communication, Export Import, Intercultural Communication, Basic Paradigm of Cultural Sciences, Marketing Management en Asian Studies.

De vakken duren hier 2 of 3 uur en dat is in vergelijking tot Nederland erg lang. Na 1,5 uur ben ik mijn concentratie meestal volledig kwijt en het verschilt ook heel erg per vak hoe er les wordt gegeven. Zo leest de ene docent alles voor van de powerpoint en is de andere juist heel actief met vragen stellen en voorbeelden geven. Het verschil tussen International Business Management en English Department is ook groot. Zo zijn de studenten bij IBM veel drukker, actiever en spreken ze vooral veel beter Engels. Echter sluiten de vakken bij English Department veel beter aan bij mijn opleiding in Nederland omdat deze echt op cultuur gericht zijn.

Ik heb nu les van maandag tot en met vrijdag, maar omdat ik (maar) 7 vakken volg, ben ik vaak al vroeg klaar. 9 oktober beginnen de 'mid terms' al, een soort tentamenweek waarin alle vakken getoetst worden. Per vak wordt dit ook op een andere manier gedaan. Van papers schrijven, presentaties geven tot multiple choice toetsen.


'Wakker worden bij het zwembad'


IK HEB EEN GITAAR
Zoals ik al eerder schreef, kon ik mijn gitaar niet meenemen vanuit Nederland. Dit resulteerde in heimwee en het stalken van mijn klasgenoten om met mij opzoek te gaan naar een gitaar. Ik kocht voor omgerekend zo'n €100,- een Zuid-Koreaanse akoestische Cort gitaar inclusief tas, capo en extra snaren. Helemaal gelukkig en herenigd.




Eid al-Adha
Vorige week vrijdag, 1 september vond het Offerfeest plaats. Dit wordt gevierd ter nagedachtenis aan de profeet Ibrahim. Op deze dag worden dieren geslacht volgens de Islam voorgeschreven regels en gegeten door de moslims. Het vlees wordt vaak verdeeld onder armen, buren en familieleden.

Nu ben ik absoluut voorstander van het naleven van je eigen cultuur en geloof, maar mijn eigen waarden botste hier toch wel een beetje. Ik heb dingen op straat voorbij zien komen die ik liever niet had willen zien en daarom heb ik mij deze dag maar een soort van verstopt in een mall samen met Relinde.

Surabaya Town Square  
Vorige week zaterdag vierde we (alvast) Relinde haar verjaardag. Met mijn creatieve vaardigheden maakte ik deze slinger, omdat ik wonderbaarlijk geen normale slingers kon vinden in Surabaya. Rond 19:30 stonden we met dit partycomité klaar in de lobby om vervolgens te eten bij (ja je leest het goed) Pizza en Bier in Surabaya Town Square samen met een grote groep Nederlanders die ook allemaal in Surabaya studeren.





'Extreem blij kijken'

Maandag was Relinde pas echt jarig en volgde we Human Research Management met ballonnen. Even een leuk ballonnen feitje: tijdens de eerste meeting die we hier op school hadden, kregen we te horen dat we nooit ballonnen op straat mogen kopen omdat ze er hier methaangas in stoppen in plaats van helium.

Sanggar Agung Temple
Na de les vertrokken we met grab richting de Chinese tempel Sanggar Agung die gelegen is aan Kenjeran Beach in het verlaten 'Kenpark'. De tempel wordt graag bezocht door Chinese Indonesiërs die de Chinese volksreligie volgen. Daarnaast staat er een goot beeld van Guanyin (godin van troost en genade) en een grote oceaanpoort met 2 draken. Het was extreem warm, maar zeker een bezoekje waard!






Surprise etentje
's Avonds stapte ik met een nog nietsvermoedende Relinde in een grab richting De'mandailing café waar al 12 Petramates zaten te wachten om Relinde te verassen met een etentje. Typisch ook dat deze mensen gewoon om 21:00 naar huis moeten van hun ouders maar desondanks erg gezellig!

'Relinde 20'


Malls in Surabaya
Wanneer je de lokale bevolking vraagt wat zij het leukste vinden aan hun stad, dan is het antwoord zonder twijfel de malls. Mensen zijn dan ook nieuwsgierig in welke malls ik allemaal al ben geweest. Even voor jullie beeld: een mall is niet een winkelcentrum zoals wij die kennen in Nederland (liefde voor Buikslotermeerplein), maar een plek waar je kan winkelen, gamen, véél kan eten, naar de bioscoop kan, naar een discotheek kan en ga zo maar door.

Na mijn eerdere bezoek aan City of Tomorrow, Galaxy Mall, Tunjungan Plaza en East Coast Center, heb ik daar de afgelopen weken weer 3 nieuwe, grote malls aan toegevoegd. Dit zijn Surabaya Town Square, Ciputra World en Pakuwon City waarvan de laatste absoluut favoriet is.

Je kunt in deze grote malls duidelijk zien dat er veel geld in is gestoken. Je waant je namelijk écht even in een luxe omgeving. In de meeste malls zijn ook genoeg westerse winkels te vinden en de prijzen liggen gewoon gelijk als in Nederland (wat dus heel duur is voor Indonesische begrippen). Het contrast met de buitenwereld is daarom af en toe best wel groot, omdat je daar gewoon mensen op straat ziet leven met een minimaal dak boven hun hoofd.

Nederland vertegenwoordigen
Afgelopen vrijdag was het weer tijd voor feest bij Surabaya Town Square, waar we nóg meer Nederlanders ontmoette. Inmiddels hebben we een whatsappgroep met 26 Nederlanders die studeren aan verschillende universiteiten in Surabaya of hier stage lopen.

Suroboyo Carnival Park
Zaterdag bezochten Relinde, Thijs en Thijs (studeren aan ITS) het Suroboyo Carnival Park wat vlakbij onze universiteit ligt. Dit is een attractiepark wat alleen 's avonds open is en waar we 80.000 IDR entree voor betaalde. Er waren verschillende achtbanen en vooral veel attracties voor kinderen. Je kon echt aan alles zien dat dit park wel wat onderhoud kan gebruiken en achteraf hoorde we dan ook dat de attracties al 10 jaar niet zijn nagekeken (sorry mam). Ik werd mega misselijk van een overdekop attractie en om 12 uur lag ik dan ook lekker in bed om vervolgens 3 uurtjes te slapen.

'Suroboyo Carnival Park'


Markt voor Marketing Management
3 uur slapen is niet gezond voor een mens, maar om 04:00 zaten Relinde en ik alweer in de auto richting de lokale markt waar we samen met onze klas van Marketing Management oude spullen zouden verkopen.

Voor een project zijn we namelijk verantwoordelijk voor de marketingactiviteiten van een event. Dit event vind plaats op 17 november en voor die tijd moeten we 50 miljoen (!!) IDR ophalen. Dit is omgerekend zo'n € 3000,-. Omdat Relinde en ik geen oude spullen hebben om te verkopen stonden we er deze nacht/ochtend eigenlijk maar een beetje bij. We spreken daarnaast geen Bahasa, hadden extreem slaaptekort en werden beide ziek van het open riool waar we letterlijk naast zaten. Rond 09:00 lagen we dus gewoon weer lekker in bed. Er is uiteindelijk 2,8 miljoen IDR opgehaald, goede opbrengst dus!




Roadtrip Madura
Zondag stond er een trip naar Madura op de planning. Dit eiland ligt ten noorden van Oost-Java en is iets kleiner dan Bali. Samen met Relinde, Vendy (Indonesische vriend van Relinde), Thijs, Thijs en Luuk reden we binnen ongeveer 1,5 naar het eiland.



Bukit Kapur Jaddih
De eerste stop vond plaats bij kalkmijn Bukit Kapur Jaddih. Geen toeristische attractie maar een plaats waar mensen gewoon aan het werk zijn. Met witte voeten in sandaaltjes (niet handig) liepen we door deze prachtige omgeving.

Wij als Nederlanders waren hier echter wél een toeristische attractie en ik wil niet weten op hoeveel Instagram accounts ik inmiddels sta. Een vrouw pakte me dit keer zelfs helemaal vast en probeerde me te kussen (??).










Waterval zonder water
Hierna reden we nog ruim 1,5 uur verder opzoek naar een waterval. Vendy moest rijden op extreem smalle, steile en gevaarlijke weggetjes maar het uitzicht was geweldig. Bij aankomst bleek al snel dat het veel te droog was en er dus geen waterval te bekennen was. Google zelf maar even: Air Terjun Tiga Tingkat Madura, kan je lachen.






'Op de terugweg richting Surabaya stopte we nog bij een strand waar meer afval dan zand lag'

Eenmaal terug bij ons appartement boekte Relinde, Thijs, Thijs, Christo, Luuk en ik vliegtickets naar Jakarta en festivaltickets voor Invasion waar onder andere Martin Garrix volgende week draait.

Verder zijn Relinde en ik deze week uiteten geweest met Kayleigh, Eva en Luc die stage lopen en een onderzoek doen naar de Mangrove bossen hier in Surabaya en gister ben ik naar een bioscoop in Tunjungan Plaza geweest met ligstoelen en dekentjes voor 60.000 IDR (ca. € 3,80) AMAZING.

Verder ga ik deze week gewoon naar school en heb ik geen bijzondere plannen. MAAR dit weekend ben ik jarig en vieren we dat weer bij Surabaya Town Square met BIER en leuke mensen.

Liefs Masja

Reacties