#10 MIDTERMS

Week 10&11

Welkom bij deze retespannende blog over de afgelopen 2 weken in Surabaya. Deze keer een dag-tot-dag verslag, omdat ik jullie een beter beeld wil geven van de vakken die ik hier volg. Zoals ik al schreef in mijn vorige blog, stonden deze weken in het teken van de 'midterms' en heb ik 7 tentamens gehad. Daarnaast heb ik mij in mijn vrije tijd gedragen als toerist in eigen stad. Mocht je dat interessant vinden, lees dan vooral verder.

Maandag
Mijn eerste officiële tentamen vond plaats op maandag en was een groepspresentatie voor het vak Export Import. Voor dit project moeten we écht een container vanuit Surabaya exporteren met een product en bestemming naar keuze. Onze groep heeft er voor gekozen om tempe te exporteren naar India en tijdens deze presentatie lichtte we de huidige stand van zaken toe aan de docent.

Het exporteren van een product kent een ingewikkeld en lang proces, die we dus ook stap voor stap moeten uitvoeren. Hierin is het vrij lastig dat er veel in het Bahasa gedaan moet worden en waar ik dus minimaal bij kan helpen. Wat ik leuk vind aan dit vak, is dat alles echt is en de docent ook uit de businesswereld komt. Hij neemt het project dan ook zeer serieus en ziet ons echt aan als ondernemers. So far, so good. Ik geloof dat we de presentatie gewoon hebben gehaald, maar een cijfer heb ik nog niet ontvangen.

'Zie hierboven onze prototypes: tempe na en vóór fermentatie.'

Er stond nog een lange avond op het programma, gezien ik 1 essay moest schrijven voor Asian Studies en samen met mijn groepje van Marketing Management een presentatie moest voorbereiden voor de dag erna.

Een lange avond werd het zeker want rond 00:00 stortte ik, ondanks de +/- 5 koffie helemaal in. Het is hier heel normaal om tijdens de midterms nachten door te halen en mijn groepje was dit ook van plan. Gelukkig lieten ze mij wel gaan en heb ik ongeveer 4 uurtjes kunnen slapen voordat de wekker alweer ging.

'Leren leren leren'


Dinsdag
En de wekker ging dus veel te vroeg, 05:30 om precies te zijn. Tijd om mijn groepje (die dus de hele nacht door had geleerd) weer te vergezellen om zo nog even te leren voor de presentatie. De presentatie die we gaven ging over het interview met een ondernemer waar ik in mijn vorige blog  al een stukje over schreef.

'S middags ging ik weer als een gek aan de gang aan het volgende essay voor Intercultural Communication en om te vieren dat ik woensdag vrij was deden Kayleigh, Luuk, Thijs en ik een biertje bij Our Bar. Er is hier elke avond live muziek en na 2,5 maand zonder podium zong ik ook 2 liedjes mee. VET LEUK!

'Ja, er was wél publiek'

Woensdag
Ik stond woensdag vroeg op om mijn essays nog een keer te checken en te printen. Printen is hier knettergoedkoop en kost 500 IDR (= €0,031). (Hey Inholland, doe daar eens wat aan).

Voor het vak Intercultural Communication schreef ik een essay over een 'cultuurprobleem' in Nederland. Ik koos voor het onderwerp dat wij als land heel laag scoren op Hofstede's demensie 'Masculinity' en gebruikte recente voorbeelden zoals het zwangerschapsverlof voor mannen en de genderneutrale toiletten.

Mijn essay voor Asian Studies ging over de impact van Chinezen in Nederland en hierin schreef ik over de grote hoeveelheid Chinese horecagelegenheden en de overnames van bedrijven. Deze heb ik al terug ontvangen en ik heb een A!

'Essays inleveren'

''S avonds at ik met Relinde en poseerde we voor een Warung. Op elke hoek van de straat zie je eettentjes met grote spandoeken met wat ze er verkopen. We hebben al bijzondere dieren voorbij zien komen, maar de Bebek is favoriet.'

Donderdag
De wekker ging weer veel te vroeg voor de midterm van Business Communication om 08:00. Eenmaal op school bleek de toets pas om 11:00 te beginnen dus rechtsomkeer naar huis. Relinde en ik krijgen helaas niet altijd de goede informatie door omdat dit of in het Bahasa wordt gemeld of naar mailadressen wordt gestuurd waar wij niet bij zitten.

Om 11:00 zaten we vervolgens start klaar om deze multiple choice toets te maken op Moodle, een soort online systeem net als Blackboard. 100 vragen in 60 minuten over verschillende manieren van communicatie (ik kan het niet écht goed uitleggen, maar het is best wel complex). Na 35 minuten en ook nog maar 35 vragen verder stopte alle computers er mee vanwege een crash in Moodle. Er ontstond totale paniek in de klas en stiekem vond ik het gewoon wel grappig.

Na een half uur wachten op technische hulp mocht iedereen naar huis en werd de toets uitgesteld. WEEKEND, nouja klein beetje dan.

Ecotourism Mangroves Wonorejo Surabaya
Surabaya is nou niet echt een toeristische bestemming waarvan je denkt: hé hier ga ik naar toe. Het is dus best wel een uitdaging om leuke dingen te verzinnen om te doen in onze vrije tijd. Nu zijn Relinde en ik donderdagmiddag naar de Mangrove bossen gegaan en dit was oprecht best wel leuk.

Mangroven zijn bomen of struiken die in biomen (grote ecosystemen) voorkomen. Mangroven zijn belangrijk voor de biodiversiteit en groeien het beste op zoute slikgronden. Nu is aardrijkskunde niet mijn sterkste kant, dus veel meer dan deze wikipediafeitjes kan ik er niet over vertellen.

Bij aankomst was het eerste wat ik zag een slang en een aap in een kooi. VET ZIELIG. Het gebied heeft een 'jogging track' van +/- 1 kilometer, en komt langs de zogenoemde mangroves waar verschillende dieren leven. We spotte krabbetjes, mudskippers en mangoesten en het was heet, ongeveer 40 graden. Kijk en oordeel zelf over dit tropische (uhum) maar vooral rustige stukje Surabaya!

'Mag ik deze aap aub vrijlaten?'

'Zei ik al dat het heet was?


'Zoek de mudskipper'

'Heb je Masja weer met d'r bomen'




'Blij ei'



's Avonds ging ik op een grabbike (scooter taxi) richting Kayleigh, die compleet aan de andere kant van Surabaya woont. Dit keer niet met een auto, omdat we dan vrijwel zeker meer dan een uur onderweg zouden zijn vanwege de spits (huh spits? het is hier altijd druk). Relinde ging me voor, en haar grabdriver bracht haar in 45 minuten bij Kayleigh. Toen ik zag dat ik toen nog niet eens op de helft was, had ik door dat er iets niet klopte.

Ik bespaar jullie mijn agressie, maar deze grabdriver presteerde het om mij pas na 2 uur (!!) op het goede adres af te zetten. De beste man sprak geen woord Engels en liet mij daarnaast de route opzoeken, omdat zijn telefoon niet werkte. Zat ik dan op vol gas achter op een scooter met een telefoon in m'n handen.

De rest van de avond was ik moe en kapot, maar wel excited, omdat Kayleigh Nederlandse dropjes had die haar ouders hadden meegenomen.

Vrijdag
Vrijdag waren er geen midterms ingeroosterd, dus sliep ik lekker uit en ging zoals ik elke dag naar de fitness. Volgens mij deed ik verder niet veel noemenswaardig en om nog iets nuttigs te doen met mijn dag ging ik met Relinde naar Ciputra World om Sushi te eten en ons te gedragen als kleuters in een gamehall.

Ik werd 1e met Mario kart en deed debiel in een photobooth. En, we kwamen erachter dat we bij verschillende spelletjes punten konden winnen. Niet veel later zagen we ook dat iedereen die punten gewoon niet meenam, dus verzamelde we alle bonnetjes tot dat al het personeel ons door had.

'We aten een wafel met tiramisu-oreo-m&m-caramel vulling a la #firgirls'

'En ik maak serieus geen grap, je kon deze zoete (!) wafels ook vullen met kaas, sausages, pindakaas, durian of smoked beef, doe eens normaal.'

'Winnen met Mario Kart'

'Ik ben echt 22 jaar'

'Ja écht 22 jaar'

'En om mijn zeewier-verslaving uit te breiden kocht ik dit, en het was amazing' 

Zaterdag
En toen was het weekend weer voorbij, want zaterdagmiddag stond er een case-tentamen voor Human Research Management op de planning. In eerste instantie zou het tentamen voor Business Communication 's ochtends plaatsvinden (die de dinsdag ervoor dus niet doorging vanwege de crash), maar een iets te eerlijke student die screenshots had gemaakt van de antwoorden, had dit de avond ervoor opgebiecht aan de docent, omdat de toets precies dezelfde vragen zou bevatten. Nu had ik deze antwoorden niet, maar de rest van de klas blijkbaar wel. Resultaat: IEDEREEN boos op die jongen en een tentamen die dus wéér werd uitgesteld. Het case-tentamen voor HRM ging voor mijn gevoel wel redelijk, maar was eigenlijk ook gewoon een beetje vaag.

's Avonds at ik samen met Relinde, Moritz en Jifraj (de Duitse jongens die ook in de Square wonen) bij een Indonesisch restaurant om de hoek. Vet lekker, maar intens pittig. We deden nog een drankje bij het zwembad en samen met Moritz sloot ik de avond af bij Sutos samen met een groep internationale studenten uit Polen, Canada, Frankrijk en Hongarije. Leuk!

'Jan Cuo Cok'

Zondag
Zondag was Luuk jarig en daarom aten we 's avonds bij een superfancy restaurant. Relinde en ik kochten gekke cadeautjes (sorry Luuk) bij Grand City Mall en konden dus wéér een nieuwe mall op ons lijstje bijschrijven.

Ik dronk rode wijn (!) en at een pizza bij Domicile Kitchen Lounge, en hoewel de prijzen nogal Westers waren, was het een dikke aanrader. Je kon goed zien dat het voor iedereen die hier at wel heel speciaal was, want er vonden complete Instagram-fotoshoots plaats.


'Luuk 20'

Maandag
Maandagmiddag had ik (voorlopig) mijn laatste midterm en deze was voor Basic Paradigm of Cultural Sciences. Feitje: het vak is net zo vaag als de titel zelf. Ik heb mijn uiterste best gedaan om de stof te begrijpen, maar eigenlijk is dat gewoon onmogelijk. Het gaat vooral over vage culturele uitspraken en constataties die in het verleden zijn gemaakt door (blijkbaar) belangrijke personen. Het is filosofisch, vaag en ik ben 100% niet goed in boeken in mijn hoofd stampen. Het resultaat zal dan ook wel tegenvallen. Voor de toets maakte ik een foto van het lokaal, zodat jullie kunnen zien hoe een veel-te-grote-Nederlander ik ben voor deze tafeltjes.



'Hint aan al mijn bloglezers: stuur me nog meer post aub'

EN, maandag ontving ik mijn eerste post en dat vond ik VET leuk! Een tijdschrift en super lief kaartje van Marianne, Willem en Gijs, nog voor mijn verjaardag!

Dinsdag
Ik kan pas terug naar Nederland als ik alle highlights van Surabaya heb gezien en daarom stapte ik dinsdagochtend in een grab naar het noorden van Surabaya. Na 1 uur rijden kwam ik aan bij House of Sampoerna waar ik samen met Thijs en Vendy de toerist uithing.

House of Sampoerna
Sampoerna is het meest bekende kretek sigaretten merk (sigaret met kruidnagel als kenmerkend bestandsdeel) uit Indonesië. Er zijn 5 fabrieken verspreid over Indonesië waar de sigaretten worden geproduceerd, waarvan op 2 locaties nog met de hand. Een daarvan dus in Surabaya, in een Nederlands-koloniaal gebouw uit de 19de eeuw. De lobby is omgetoverd tot een mini-museum en bij binnenkomst kregen we gelijk een gratis tour aangeboden. Er werd verteld over de geschiedenis, maar ook konden we de werknemers zelf aan het werk zien. De werkdagen zijn van maandag tot en met zaterdag van 06:00 tot 13:00 en gemiddeld worden er 25 sigaretten per minuut gerold. Dit was er ook wel aan af te zien want het ging super snel. Na 15 minuten stonden we weer buiten.

Geloof het of niet, maar Tripadviser schrijft dit aan als de nummer 1 activiteit in Surabaya. Het was wel leuk om even gezien te hebben, aangezien de sigarettenindustrie in Indonesie gewoon nog een hele belangrijke bron van inkomsten is, maar nummer 1 zou ik het zeker niet geven.


'Er worden speciale verpakkingen gemaakt (zonder vieze waarschuwingsplaatjes) voor de president en zijn personeel.'


'Ik jatte deze foto van Relinde haar blog omdat ik zelf geen foto durfde te maken (was ook verboden, foei Relinde).' 


Surabaya North Quay
Aangezien we ons toch in het noorden bevonden, was onze tweede stop de haven van Surabaya. Je zou denken, haven, leuk. Nee, het stelde helemaal niks voor. Surabaya North Quay is de op één na grootste haven van Indonesië. Veel meer dan slapende mensen op de grond, vervuild zeewater en nasi-goreng tentjes heb ik niet gezien.




Woensdag
Eigenlijk deed ik woensdag niet meer dan zwemmen, sporten, bloggen en netflixen. En ik vond het helemaal prima.


'Deze foto beschrijft perfect hoe mijn woensdag eruit heeft gezien'

Donderdag
En back to normal. Donderdag begonnen de normale lessen weer. Tijd voor het 2e deel van het semester, waarin we ons voorbereiden op de finalterms. Dit betekend nog +/- 7 weken les, 2 weken finalterms en dan nog 3 weken over om te reizen. Als ik het zo opnoem, klinkt het nog maar heel kort.

Vrijdag
Vrijdagmiddag vond er een 'Batik competition' plaats. Ja, wat is Batik? Batik een verftechniek om kleur op textiel aan te brengen en door de enorme impact hiervan staat deze eeuwenoude techniek zelfs op de UNESCO Werelderfgoed lijst. Het is een 'versieringstechniek' waarbij met een tjantik (waspen) of tjap (stempel) vloeibare was in patronen op textiel wordt aangebracht. Als je vervolgens het stof in een verfblad onderdompelt, hecht de verf zich aan de textiel.

In Indonesië, en met name op Java is Batik heel belangrijk en er is zelfs een nationale feestdag voor. Dit was officieel al op 2 oktober en werknemers van overheidsinstellingen worden ook verplicht om op deze dag batik te dragen. Over het algemeen wordt er in bedrijven vaak op vrijdag verwacht dat er batik wordt gedragen.

Aangezien 2 oktober vlak voor onze midterms viel, werd deze 'batikday' vandaag gevierd en moesten alle internationale studenten samen met een petramate zelf batik patronen ontwerpen. Leuk idee, maar 1. Ik kan totaal niet tekenen en 2. Al geef je mij verf gaat het al helemaal mis. Er stonden de hele middag mensen met camera's om mij heen om elke beweging vast te leggen en ik herbeleefde weer even de kleuterklas.

'Tijdens de openingsceremonie, iedereen in Batik'


'Even in m'n elementje wel'

'Samen met Ema'

EN DAT WAS 'M WEER. Jullie zijn weer bijgepraat. Ik duik m'n bed in om alvast wat voor te slapen voor het komende weekend. Morgen om 16:00 vertrek ik richting de Ijen vulkaan (+/- 7 uur rijden) om die vervolgens te beklimmen. ZIN IN! In mijn volgende blog uiteraard verslag.

Liefs Masja


Reacties