#15 ZIEKENHUIS BEZOEKJES, KEIHARD STUDEREN EN SINTERKLAAS VIEREN

Week 16&17
Als dit geen 'klikwaardige' titel is, weet ik het ook niet meer. Afgelopen 2 weken waren rommelig en vol. Ontzettend veel huiswerk en veel schoolopdrachten, maar ook wat ziekenhuisbezoekjes omdat ik mij alleen maar slechter ging voelen. Gelukkig leef ik inmiddels weer, en heb ik ook heel veel leuke dingen gedaan zoals sinterklaas vieren en afscheidsetentjes. LEES JE MEE?

Woensdag
Ik eindigde mijn vorige blog met het feit dat ik mij alweer iets beter voelde. Dat had ik iets te hard gezegd, want woensdag lag ik met dikke koorts, knallende koppijn en een compleet ziek lichaam op bed. Ik wilde eigenlijk de nacht afwachten om te kijken of het beter zou gaan, maar toen de koorts alleen maar hoger werd, haalde Relinde me toch over om even naar het ziekenhuis te gaan.

Daar kreeg ik 3 injecties (vet normaal hier). Een om de koorts omlaag te krijgen, een 'painkiller' en een maagbeschermer. Relinde vroeg een van onze klasgenoten om iets te vertalen via WhatsApp, en voordat we iets konden zeggen, stond hij met zijn hele familie voor het ziekenhuis. ZO LIEF.

Shefry, zijn ouders en broertje brachten ons - na het inwerken van de injecties - weer terug naar de Square. Bijzonder hoe behulpzaam en lief de mensen hier zijn. De injectie haalde mijn temperatuur gelijk naar beneden, dus gelukkig kon ik rustig de nacht in.


Donderdag
Ik werd donderdag wakker zonder hoofdpijn en koorts, dus voelde me alweer 100 keer beter dan woensdag. Om 12:00 kwam ik toch nog als een halve zombie school binnenlopen voor een consult van Human Resource Management. Hiervoor moet ik voor mijn finalterm samen met mijn projectgroep een nieuw bedrijf ontwikkelen en daar de taken van de Human Resource afdeling voor specificeren.

Ik werkte daarna nog aan wat huiswerk samen met Dennis en merkte aan het eind van de middag dat ik alweer iets te enthousiast was geweest met m'n zieke kop.

Donderdag op vrijdagnacht kon ik voor geen mogelijkheid in slaap komen. Wat vast en zeker kwam door een combinatie van ziek zijn, veel slapen en medicijnen. Ik besloot om 04:30 gewoon maar wakker te blijven aangezien niemand beter wordt van 2,5 uur slaap.

'En zo zat ik - terwijl de vogeltjes buiten al wakker werden - Love Actually te kijken om 05:00 's nachts'

Vrijdag
Zonder slaap zat ik vanaf 08:00 bij Asian Studies. MEGA ZWAAR. Ik voelde me alsof ik een intense kater had en alle woorden die ik zei, leken niet uit mijn mond te komen. Na de les dook ik mijn bed weer in, om vervolgens tot 13:00 te slapen.

'S middags werkte ik samen met Relinde in One Eighteenth aan wat huiswerk maar kreeg ik met de minuut meer last van buikkrampen. Hé, die had ik nog niet gehad afgelopen week. Woensdag kreeg ik al een verwijzing mee om bloed te laten testen wanneer het niet beter zou gaan, en dit leek me dus geen slecht idee.

'WHATS GOING ON'

Dat was het zeker niet, want de kramp nam alleen maar toe. Ms. Renny ging gelukkig met mij mee en rond 19:00 lag ik weer compleet gebroken op de eerste hulp. Ik werd getest op Malaria, Dengue en buiktyfus, maar de bloeduitslagen matchten niet. Gelukkig. Maar wel lastig, aangezien de pijn er niet minder op werd.

Rond 23:00 lag ik weer in m'n eigen bedje, mét nieuwe medicijnen. Wat er nou allemaal aan de hand was, bleef onduidelijk. De kans is groot dat ik gewoon heel veel pech heb gehad met bijwerkingen van de antibiotica die ik al op dinsdag kreeg, maar ook dat is niet zeker. Ik heb me in tijden niet ZO ziek gevoeld en om dan zoveel kilometers van huis (en mama) verwijderd te zijn, is toch best wel zwaar.

Zaterdag
Ik beloofde mezelf om zaterdag in bed te blijven. Zo gezegd, zo gedaan. Toen ik wakker werd rond 12:00 (lees: toen m'n medicijnen uitgewerkt raakte), haalde ik dit tasje op bij de receptie. ER ZAT EEN MEERGRANENBROOD IN. Uitzonderlijk voor Indonesië, en al 4 maanden terug dat ik dit had gegeten. Super lief.

'Van international office'

De rest van de dag bracht ik door met kerstfilms en kopjes gemberthee. Mét resultaat, want ik ging me steeds ietsje beter voelen. Helaas had ik 's nachts wel weer last van slapeloosheid en zag ik het 03:30 worden.

Zondag
Eindelijk voelde ik me zondag iets beter en omdat ik GEK werd van mijn kamer, moest ik er even uit. Ik deed boodschappen in Tunjungan Plaza, kocht wat sinterklaascadeautjes en at quesadilla's. Prima dag besteding.

'LEKKER  JA'

Hierna werkte ik mijn mailbox bij, boekte ik binnenlandse vluchten voor tijdens mijn reis met mama en probeerde ik een presentatietekst voor maandag uit mijn hoofd te leren. Er stond een drukke week op de planning, dus ik was blij dat het weer wat beter ging.

'S Avonds bestelde Relinde en ik Sushi via GoJek, de Indonesische versie van thuisbezorgd. Je kan via GoJek alleen alles bestellen wat je maar kan bedenken. Van schoonmakers, boodschappen, masseurs tot taxi's en medicijnen. Het enige lastige is, dat de bezorger vaak belt na het plaatsen van een bestelling, en dat ze vaak annuleren als ze erachter komen dat je geen Bahasa spreekt.

'Ja, koken is duurder zal ik dan maar zeggen'

Maandag
YES. Maandag had ik het gevoel mijn 'griep' eindelijk voorbij was, ondanks (weer) een slapeloze nacht. Mijn projectgroepje voor HRM wilde om 07:00 afspreken om de presentatie nog even te oefenen. Wat een tijden. Van 08:30 tot 11:30 vonden de presentaties plaats, en volgens mij ging het best prima.

Nadat ik een half uurtje bijsliep, oefende ik samen met Dennis voor het event van Marketing Management. De docenten willen onze act van IBM's Got Talent samenvoegen, wat betekent dat ik geen gitaar meer mag spelen (huilen), en we een ander nummer moesten kiezen. We wachten nu nog op goedkeuring van de docenten.


Gozadera 
Op aanraden van Kayleigh en Thijs aten Relinde en ik 's avonds bij Gozadera, op ongeveer 45 minuten rij afstand. Dit was een vrij nieuw restaurant met een Spaanse menukaart. Het restaurant heeft elke avond live muziek en veel tapasgerechtjes op de kaart. We aten HEERLIJKE vega-paella maar hadden het beide ontzettend koud door de blazende airco.

Rond 19:30 waren we alweer thuis en was ik blij dat ik eindelijk moe was 's avonds. Ik sliep dan ook een volle nacht. YES!



'Spanje in Indo'

Dinsdag
Dinsdagochtend zat ik om 08:00, -ondanks een volle nacht slaap- knettermoe bij een college Business Communication. Hier kregen we les over het maken van een CV en motivatiebrief. Wat voor alle leerlingen helemaal nieuw is, maar voor ons alleen maar herhaling. Echter was mijn ingeleverde CV alles behalve goed, ik moest er zelfs 1 opleiding, 6 banen, m'n foto en alle persoonlijke details van verwijderen. Hallo cultuurverschillen. Hier in Indonesië hebben de studenten geen bijbaantjes zoals wij dat al vanaf onze 14e in Nederland hebben.

's Middags werkte ik in One Eighteenth aan van alles en nog wat. Een presentatie voor woensdag, m'n blog en m'n reisplan. Niks noemenswaardig verder, vooral een dag vol met koffie en een vol hoofd.

Woensdag
Woensdag is uitslaap-dag, maar stond ik 08:30 wel naast m'n bed om mijn presentatie nog even te oefenen. Om 11:30 presenteerde ik tijdens mijn college Intercultural Communication over wat 'cultuur issues' in Japan, waarvoor ik Ayaka vorige week interviewde. Ik presenteerde over het feit dat Japan het meest 'masculine' land ter wereld is, over de extreme vergrijzing maar ook eenzaamheid in het land. Interessante, maar vooral complexe onderwerpen.

In mijn tussenuren dook ik de sportschool in en 's middags volgde ik het LAATSTE college van Basic Paradigm of Cultural Sciences. Ik vraag mij enorm af hoe ik dit vak met een voldoende af ga ronden, maar hoop mijn cijfer op te halen met de finalpaper.

Na de les ging ik samen met Relinde en Dennis snel naar de 'Technical Rehearsal voor het event van Marketing Management op 8 december. Hier was het één grote chaos en waren al onze klasgenoten druk met van alles en nog wat. We liepen snel het event door en Dennis en ik repeteerde ons nummer. Rond 18:30 mochten wij al weg, aangezien we nog door moesten naar het 'farewell diner' wat was georganiseerd vanuit International office en alle Petra mates.

Farewell diner
Het diner vond gewoon plaats in school en hier werden we ontvangen door de rector van de universiteit. Ook werd er gespeecht door verschillende exchange studenten en trad ik opnieuw op. EN, we kregen cadeautjes, een t-shirt van de universiteit en een handgemaakt afscheidsboekje met foto's en herinneringen. Heel leuk en lief!






Donderdag
Donderdag ochtend was het laatste consult voor ons groepsproject voor Marketing Management. Voor dit project analyseren we het gebruik van webbrowsers als Internet Explorer en Google Chrome. Na het verzamelen van enquêtes, analyseren we de resultaten in SPSS. Ik heb hier nogal moeite mee, omdat ik voor m'n gevoel amper betrokken wordt bij het project. Dit komt ook omdat mijn groepje elkaar heel veel ziet, en ik ook gewoon les heb bij andere departments en met andere klassen.

's Middags vond het laatste college voor Export Import plaats en leerde ik voor mijn HRM quiz van volgende week. Mijn hoofd zit VOL, en ik ben zó blij dat school er bijna op zit.

Opvallend deze week, is dat er heel veel 'Bule's' (ook wel westerse buitenlanders) in de Square verblijven. Relinde en ik denken dat dat komt doordat de vulkaan Angung afgelopen zondag is uitgebarsten op Bali en het vliegveld al een aantal dagen is gesloten.

'Doodnormale avond op de Siwalankerto'

Vrijdag
Geen college op vrijdag, aangezien er voor de verandering weer eens een nationale feestdag plaats vond. Muhammed's Birthday dit keer. Maar geen holiday voor mij, want vrijdag ochtend werd ik opgehaald door Jesslyn, waarmee ik samen naar een Starbucks, ergens in het midden van Surabaya reed. Daar werkte ik met mijn groepje van Marketing Management aan de analyses, omdat het project zondag ingeleverd moet worden. We spraken om 13:00 af, maar begonnen uiteraard pas veel later en deden uiteindelijk veel minder dan verwacht.

'Meest praktische werkopstelling ooit'

Relinde kwam mij rond 17:00 redden, waarna we doorreden naar Tunjungan Plaza. Op een of andere manier had ik even gemist wat er die avond gaande was, maar het was chaos. Door een speciale korting-koopavond was Tunjungan Plaza overvol. Dat het een nationale feestdag was hielp er ook niet aan mee.

Hacienda
Aangezien we de vorige keer een kortingsbon kregen bij dit Mexicaanse restaurant en het eten er VET lekker was, konden we het niet laten om hier nog een keer te eten. Ik dronk een (soort van) speciaal biertje en at deze amazing burrito.


The Première 
Hierna pakte we de ca. 10 roltrappen richting de bioscoop. Ik denk dat ik in Nederland maar 4 keer per jaar naar de bioscoop ga, maar in Surabaya is dit zó goedkoop, dat dit denk ik al de 7e keer was. Favoriete bioscoop is The Première, waar je liggend onder je dekentje naar de film kan kijken. Ge-wel-dig. Je besteld je kaartjes aan een aparte balie en wordt behandeld als een soort koningin. De zaal is niet zo groot als bij de normale zalen, 48 stoelen. We keken Daddy's Home 2, zonder eerst deel 1 te hebben gezien. Een heerlijk foute kerst-komedie. 



Hierna haalde we nog een overhypte-smoothie bij Mango King. Dit is sinds kort open en het enige wat je hier kan krijgen is dit unit grote drankje met mango smoothie, mango ijs, een soort gesmolten marsmellow en normale mango.  


'Ff chillen met m'n vrienden' 
Zaterdag
Hoewel ik me elke avond voorneem de dag erna op tijd op te staan en hard aan school te werken, ben ik toch beter in uitslapen op 'vrije' dagen. Rond half 11 stapte ik de lege fitness in waar ik mijn dagelijkse work-out deed (dit klinkt wel heel sportief, valt reuze mee).


Om half 1 besloot ik dat het toch wel tijd werd om wat nuttigs te gaan doen en verplaatste ik mijzelf naar Zybrick, waar ik lunchte, aan mijn blog werkte en leerde voor mijn HRM toets. 


Om 14:30 moest ik nog even naar school om weer te werken aan ons Marketing Management project. Uiteraard begonnen we pas rond 16:00 en samen met Jesslyn schrijf ik de conclusie voor het project. Ook al was het zaterdag, alle IBM klassen waren gewoon op school om te werken aan huiswerk of projecten. Weekend kennen ze niet, want school is het belangrijkste. 

Casa Bocca
's Avonds ging ik met Relinde en ons klasgenootje Jesslyn naar Italiaans restaurant Casa Bocca. Hier at ik een prima pizza en hadden we het vooral over de grote cultuurverschillen. Zo is hier niet helemaal 'oké' wanneer meiden hier 'iets leuks gaan doen', buiten school om. Dit klinkt echt heel bizar, maar dat is het ook. Je wordt al snel aangezien als 'bad girl', wanneer je bijvoorbeeld naar een bar gaat. Alcohol drinken is al helemaal uit den boze. Nou, en dan heb je Relinde en mij, die echt compleet tegenovergesteld leven leiden in Nederland. We hadden echter een hele gezellige avond en het is echt leuk om wat beter met onze klasgenoten om te gaan 

'Bijna alle restaurants hebben een plek waar je een 'social-media-waardige' foto kan maken. Relinde en ik vinden het altijd heel bijzonder om te zien dat mensen hier zoveel waarde aan hechten, en dat er zelfs soms rijen staan om een foto te maken. Voor 1 keer gaven we dan ook maar toe aan deze hype'

Kaza Bowling Allay 
Daarna gingen we richting Kaza City, een of andere verlaten mall in het noorden van Surabaya. En met verlaten, bedoel ik ook echt verlaten (we waren de enige). Samen met Marcel, Thijs, Luuk en Irena bowlde we een potje op de enige bowlingbaan van de stad. Jesslyn had nog nooit gebowld en werd niet eens laatste, natuurtalent.

'Deze loser werd 3e'
Zondag
Toen ik wakker werd en zag dat het al 12:00 was, schrok ik mij rot. VEEL TE LAAT. Ik had nog ZO veel te doen, maar was helemaal kapot. Ik had graag in bed gebleven maar verplaatste mij naar een wifi-spot in Starbucks om te huiswerken.

Ciputra Mall
's Middags deed ik samen met Relinde boodschappen in Ciputra Mall en kwamen we terecht op een soort van reptielen markt. Je kunt heel veel wilde gekko's vinden in Indonesië (in mijn badkamer bijvoorbeeld), maar je kunt deze beestjes ook als huisdier houden. Hoe mooier, hoe beter. En vooral hoe duurder, hoe beter. Op de markt waren heel veel bakjes met gekko's in verschillende kleuren en maten. Ik vind dit vooral ontzettend zielig, maar helaas zien mensen dieren hier gewoon als entertainment of eten.


'Ook zagen we deze grote dikke vriend. Een 'Suger Glider' met overgewicht'


Maandag
Maandagmiddag was de laatste officiële les voor Human Resource Management en hadden we nog een multiple choice toets van de laatste 4 hoofdstukken die we hadden behandeld. Van de 50 vragen had ik er 32 goed, wat mijn eindcijfer een 6,4 maakte. De eerste reactie van mijn klasgenoten was: wat zielig voor je, wat slecht. Hé? Is gewoon een voldoende en als feminiene Nederlander was ik daar gewoon dik tevreden mee. Relinde had een 7,8 en zelfs dat vonden ze laag. Heel bijzonder om te merken dat er zo'n prestatiedrang heerst.

Na de les maakte Relinde en ik snel 'Het grote Soeroeboejoe Sinterklaas spel' af. Een dobbelspel met kaartjes met verschillende categorieën. Om 18:00 stapte we gehaast de grab in richting Gozadera, waar we samen met Christo, Thijs, Thijs, Luuk, Marcel, Mark en Kayleigh sinterklaas vierden.

Sinterklaas
Want als Nederlander moet je wel je tradities in stand houden. Iedereen had 3 cadeautjes gekocht voor het sinterklaasspel, maar door de keiharde livemuziek konden we elkaar amper verstaan. Het was overigens super gezellig en de Bintang vloeide uiteraard rijkelijk. Toch wel jammer dat het (waarschijnlijk) de laatste avond met elkaar was, aangezien de jongens op 13 december allemaal al klaar zijn en gaan reizen door Zuid-Korea en Vietnam.

Relinde trok me eind van de avond nog het podium op om ook te zingen en de grappigste cadeautjes kwamen langs met het spel. Eindstand: ik ging naar huis met een duikbril en een ananas.


'Spot de kerstmutsjes op de drankflessen even'




'Deze fantastische IPhone kwaliteit foto van Relinde beschrijft wel hoe blij ik was op dat moment'

Dinsdag
De day after was ik iets minder blij. Na 5 uur slapen ging de wekker alweer voor een college Business Communication waarin we motivatiebrieven van elkaar beoordeelden. Na de les dook ik gelijk m'n bed weer in en sliep ik tot 14:00 (slecht hé).

Sun Tzu Goes Mobile
Ik maakte snel wat huiswerk af voor Human Resource Management en moest om 16:30 weer aanwezig zijn op school voor de 1e 'Dress Rehearsal' voor het 'Sun Tzu' event voor aankomende vrijdag. Het event gaat over de 3 grootste telefoonmerken in Indonesië en wordt ondersteund door verschillende filmpjes en optredens. Het event is echt tot in de puntjes uitgewerkt en het draaiboek zit heel goed in elkaar. Ik speel samen met Dennis Fix You van Coldplay. Dennis speelt piano en ik zing. Niks geen gitaar dit keer, dus super zenuwachtig. Donderdag is de 2e 'Dress Rehearsal' en vrijdag het officiële event waar +/- 150 mensen naartoe komen.

'Die jongen op de poster is dus echt iemand uit m'n klas'

Tot ongeveer 20:00 was ik op school voor het event en de evaluatie. Tussendoor werkte ik met een noodgang aan een presentatie voor Asian Studies die ik woensdagochtend alweer moet geven. En ohja, blijven ademhalen. 

DAT  WAS 'M ALWEER. Hopelijk heb ik jullie niet verveeld met deze huiswerkblog. Volgende week beginnen de finalterms en heb ik 3 presentaties, schrijf ik 3 papers en lever ik nog 2 groepsprojecten in. Verder spreek ik nog met veel mensen (voor de laatste keer) af, voordat mijn reis begint. Nog 2 weken te gaan voordat mama hier is. Wat gaat de tijd ontzettend snel.

Liefs Masja

Reacties