#16 FINALTERMS


Week 18&19
HET ZIT EROP, ook al kan ik het nog niet helemaal geloven. Ik kan weer ademhalen en ik ben ontzettend blij dat ik vakantie heb. Afgelopen weken vonden de finalterms plaats en leverde ik 3 papers in, 2 groepsprojecten en deed ik nog 4 presentaties. Verder nam ik 'afscheid' van alle leuke, lieve mensen die ik tijdens mijn Study Abroad heb ontmoet in Surabaya. Prepare yourself, het is weer een lange.

Woensdag
Ik begon de woensdagochtend vroeg met een presentatie voor Asian Studies. Voor dit vak mochten we presenteren over een onderwerp naar keuze. Iets waarvan ik dacht dat het interessant was om te delen, als het maar met Azië te maken had uiteraard. Ik koos ervoor te presenteren over het toerisme in Indonesië (ha, zo verrassend), maar specifiek over het 'overhypte' Bali en de keerzijdes die het toerisme hier heeft.

's Middags sprak ik voor (de laatste keer YES) met mijn groepje voor Marketing Management af. We spraken af om 14:00, en waren pas compleet rond 16:00. We maakte de presentatie en verdeelde de tekst. 's Avonds probeerde ik mijn tekst en de rest van het rapport nog uit m'n hoofd te leren, waardoor ik vervolgens in slaap viel met mijn laptop op bed en mijn hoofd op het oplaadsnoer.

Donderdag
Terwijl ik om 07:30 op school moest zijn om de presentatie te oefenen, werd ik om 07:20 wakker met en afdruk van dat oplaadsnoer in m'n gezicht. Een teken dat mijn energie toch echt wel een beetje op aan het raken was. Ik ging met een noodgang richting school en bleek alsnog de eerste van mijn groepje te zijn.

De presentatie ging niet zoals ik had gehoopt. Ik struikelde over mijn woorden en wist vervolgens de vraag in de individuele Q&A niet te beantwoorden. Beetje lullig ook wel, want ik kreeg een vraag over een gedeelte waar ik niks mee te maken had gehad, terwijl andere van mijn groep vragen kregen die ik makkelijk had kunnen beantwoorden.

Donderdag middag was het weer noodweer voor de verandering en had ik 3 handdoeken nodig om de plassen water uit m'n kamer weg te dweilen. Het was zelfs zo bizar, dat er bomen omwaaiden buiten en er vast gemetselde betonnen plantenbakken uit de grond waaiden. Gewoon gezellig hier in Indonesië.

'Ook nog even klagen over het aantal muggenbulten dat ik op mijn benen heb. Ben gestopt met tellen na 30' 

's Avonds kwam ik weer terug naar school voor de tweede 'Dress Rehearsal' voor het Sun Tzu event van vrijdag. Ik haalde eerst koffie omdat ik bijna in elkaar stortte van vermoeidheid. Na 1,5 uur wachten kregen we te horen dat het opbouwen allemaal langer duurde dan verwacht, en dat we dus wel naar huis mochten.

'PS: er was voor meer dan €2000,- aan apparatuur gehuurd voor dit event'

Domicile Kitchen & Lounge 
Om deze baaldag toch nog een soort van leuk af te sluiten besloot ik om samen met Relinde nog wat te gaan eten bij Domicile. En we dronken witte wijn, was fijn.




Vrijdag
Het was donderdag op vrijdag weer tijd voor een slapeloze nacht, waardoor ik maar 2 uur had geslapen. Om 06:00 ging de wekker om vervolgens al om 06:30 op school te zijn. Het was 'D-Day' en tijd voor het Sun Tzu event waar de afgelopen weken veel voorbereidingen voor waren getroffen.

Sun Tzu Goes Mobile
WAT IS SUN TZU? Ja, wist ik ook niet. Wikipedia feitje dan maar? Sun Tzu was generaal en militair strateeg van het Chinese koninkrijk Wu. Hij wordt beschouwd als de schrijver van het boek 'the Art of War' waarmee hij bepalend is geweest voor oorlogsstrategieën in zowel het Verre Oosten als in de westerse wereld. Ben je er nog?

Het event was een samenwerking tussen jaar 1 en 2 van IBM, wij als jaar 2 waren vooral verantwoordelijk voor de promotie, aankleding en het draaiboek van het event. Jaar 1 zorgde voor de content die door middel van filmpjes in het event waren verwerkt. Aangezien we met ruim 50 studenten waren, had iedereen zijn eigen taak. Zo waren er mensen voor het licht, geluid of promotie, zo deelde Relinde Nasi uit en trad ik samen met Dennis op. Geen verkeerde taak toch?

De drie grootse telefoonmerken van Indonesië stonden tijdens het event centraal. Dit zijn Apple, Samsung en Xiaomi. Ieder merk werd vertegenwoordigd door een 'MC die met z'n drieën het event aan elkaar praatte.


'Ik vind dit echt een fantastische foto. Even later werd ook mijn haar gekruld'

'De 3 'MC's, Maria, Ryan en Jaya'


'Ik zong 'Fix You van Coldplay voor +/- 200 mensen en dat vond ik VET leuk!'

'En nog een afscheidsfoto met een deel van de B klas'
Chug
Nadat ik 's middags nog wat uurtjes bij had geslapen vertrok ik 's avonds samen met Relinde en Jesslyn richting Chug, een bar in het oosten van Surabaya. Hier zagen we Ran, Shefry, Wilson en Jessica waarbij we in de klas zitten. Er was live muziek en samen met Shefry zong ik nog een liedje mee. Ook Jesslyn stond nog op het podium en zong een Indonesische song. We dronken 2 biertjes en ik lag vervolgens rond 00:00 weer lekker in bed.


'Leuke leuke mensen'
Zaterdag
Zaterdag werd ik pas wakker toen de klok al middag had geslagen. Schandalig, maar ik had het echt nodig. Ik startte rustig op in de sportschool, lunchte met Nasi Goreng (bah, blij als dit klaar is) en stuurde nog een paar korte mailtjes voor school. In de Square kwam ik Petra mate Fransiska tegen, die nog een 'afscheidscadeautje' voor mij had. Dit was een sarong met heel veel kleurtjes en bloemen, SUPER LIEF.

Eurovision Night
Rond 16:30 stapte ik in een grab richting Felly, die ongeveer 20 minuten bij mij vandaan woont. Felly is ook een Petra mate en fotografeerde mij al eerder voor haar studie Visual Design. We kwamen er toen achter dat we beiden een 'Guilty Pleasure' hebben voor het Eurovisie Songfestival en plande deze 'Eurovision Night'. We keken de finale van 2016 (DOUWE BOB) terug en verbazingwekkend kende Felly ALLE artiesten, liedjes en uitslagen. Vet grappig.

Ik werd volgestopt met eten en naar huis gestuurd met een cake met twee lagen. Super leuk en ik ga Felly echt missen!

'Ik weet niet precies wat er met mijn pony gebeurde op deze foto' 

'Felly had samen met haar moeder 'Pisang Goreng' gemaakt. Gebakken banaan met KAAS ON TOP. Er wordt hier regelmatig kaas gedropt op zoete dingen, heel apart' 

Zondag
Ik werd zondag heerlijk uitgerust wakker en besloot om wat baantjes te gaan zwemmen (had ik al lang niet meer gedaan). Zoals je op de foto kunt zien was het super bewolkt, en dat beschrijft ook gelijk het weer van de afgelopen 1,5 maand. Desondanks is het gewoon nog steeds 30 graden en dus prima weer om te zwemmen. Daarna sportte ik nog even en zo begon mijn dag pas 'echt' om 14:00.

's Middags werkte ik mijn blog bij en begon ik aan mijn paper voor Intercultural Communication. Relinde sloot zich later aan en zo was het nog best een productieve dag voor een zondag.


Karaoke Night
's Avonds spraken Relinde en ik af met Vendy. Voor de allerlaatste keer in Sutos om daar samen te eten en karaoke te doen. Het was mega druk in Sutos en overal kwam muziek vandaan. We ontmoette een Canadese lerares die al 3 jaar Engels les geeft in Surabaya en zongen de sterren van de hemel in onze afgehuurde karaoke ruimte.


'Waarom hebben we dit niet in Nederland?'

'Relinde en ik hebben een Indonesische song geleerd, en het is hilarisch'

'Blij ei 2.0'
Maandag
Maandag sliep ik door mijn wekker heen, maar had ik gelukkig geen vroege afspraken. Ik sprak rond 13:00 met mijn groepje van Export Import af om de presentatie voor dinsdag te maken en de scripts daarvoor te schrijven. In de tussentijd werkte ik als een gek aan mijn paper voor Intercultural Communication die toch wel iets meer tijd kostte dan ik had gehoopt.

's Middags was het weer tijd voor overstroming. Waar jullie in Nederlands 15 centimeter sneeuw hadden, had ik 15 centimeter water. Wanneer het hier regent, regent het HARD en lopen alle straten vol.


'Maar weer of geen weer, het leven gaat hier rustig door' 

Ondanks de regen, reed ik rond 18:30 toch met een grab richting Tunjungan Plaza. Hier ging ik (alweer) naar de bioscoop en keek ik de Disneyfilm 'Coco', wat ik echt een fantastische film vond. Ik was veel te laat thuis voor een maandag maar viel rond 01:30 wel als een blok in slaap.


Dinsdag
Dinsdag was het tijd voor de finalterm van Export Import. Samen met mijn groepje presenteerde ik over de eindstand van ons project waarin we tempeh naar India exporteren. Een presentatie over de behaalde doelen en ons '1 million dollar' plan. Helaas (of gelukkig) gaan we de tempeh niet écht exporteren, omdat we
1. geen potentiële koper hebben gevonden en
2. überhaupt geen geld hebben om het proces in werking te zetten.

Zover ik weet is het Relinde haar groepje wel gelukt, en wordt er binnenkort paling geëxporteerd naar Volendam (en gaat haar groepje dus door met een echt bedrijfje). Onze finalterm ging volgens mij helemaal prima en daarmee is dit vak nu officieel afgerond!

's Middags was het weer tijd om fulltime aan mijn papers te werken in combinatie met liters koffie en rond de klok van 15:30 was ik KLAAR. Mijn dag was op wat sporten na niet veel noemenswaardiger dan dit. Ik was ontzettend moe, dus ben vroeg m'n bed in gegaan.


'Dit is het 'foodcourt' beneden de Square, waar ik volgens mij nog nooit een foto van had gemaakt. Helaas hebben ze hier geen vegetarisch eten'

Woensdag
Ik leverde 's ochtends mijn papers in voor Intercultural Communication en Asian Studies, waarna ik weer 2 vakken had afgerond. Voor Intercultural Communication schreef ik een paper over het interview met Ayaka over Japanse cultuur issues en voor Asian Studies schreef ik over het populaire Bali en wat voor positieve maar vooral negatieve gevolgen dit heeft en welke invloed Nederland hier zelf op heeft. Mega interessant, vooral omdat ik het nu met eigen ogen heb kunnen zien.

's Middags vond mijn finalterm voor Business Communication plaats, waarin ik een sollicitatiegesprek had voor een stage. Dit waren 2 gesprekken met verschillende docenten, en eigenlijk was ik dik tevreden met hoe het was gegaan.

Decibels Festival
Om 16:30 stapte ik alweer in een grab richting Tunjungan Plaza. Tijd voor de laatste sushi-date samen met Kayleigh en Relinde. Én we hadden kaartjes voor Decibels, een festival op de 7e verdieping in Tunjungan Plaza. Hier waren we al binnen voor 19:00, omdat we Early Entry tickets hadden en het festival toch om 23:00 af zou zijn.

Hier draaide o.a. Dipha Barus, Cesqeaux en Alan Walker (die uiteindelijk pas om 01:00 draaide, wat betekende dat het festival helemaal niet om 23:00 af was). Ik heb 80% van de avond gedacht dat de vloer zou doorzakken en ook voelde ik me net Beyoncé gezien alle aandacht die we als blanke bule's weer kregen (lees: camera achtervolgingen, mensen die aan de kant gaan en elkaar aan te tikken als je langs loopt).

Verder heb ik me vooral verwonderd over alles wat ik zag gebeuren. Zo werden er bij binnenkomst pakjes sigaretten uitgedeeld, wat in Nederland echt ondenkbaar zou zijn en zat 50% van de aanwezige gewoon op de grond midden in de zaal te wachten tot Alan Walker begon met draaien, 4 uur van te voren. Verder heb ik nog nooit op zo'n schone dixie gezeten en rook het er naar 10 flessen leeg gegooide wc-eend (en er stond een bloemetje in, haha). Al met al, weer een super leuke avond met Relinde, Kayleigh, Luuk en Thijs en Marcel die later op de avond nog aansloten.



'Weet ook niet precies wat er hier met mijn haar gebeurde'

'Zo spontaan weer dit. En er zat gewoon longinhoud in hoor, geen lachgas'

'Ik had nog ballonnen over en blies deze de zaal in'

'Bloemetjes in de dixie'

Donderdag
De donderdag was een fantastische dag. Niet alleen omdat ik kon uitslapen, maar ook omdat ik met mezelf had afgesproken om even helemaal niets te doen. Dat resulteerde in een marathon aan films kijken vanuit bed. Met kopjes thee en de meest comfortabele outfit die ik kon vinden. 

'En koffie'

Vrijdag
Het plan van donderdag trok ik vrijdag nog even door. EN DE ZON SCHEEN, waardoor ik rond 10:00 aan het zwembad lag met kerstmuziek die door mijn oordopjes knalde. Vet tegenstrijdig wel met die zon. Ik denk oprecht dat ik niet heel veel meer heb uitgevoerd deze middag. 

Old Wood Bistro 
's Avonds sprak ik af met Kayleigh en Relinde en aten we bij Old Wood Bistro en wisselde we nóg meer films uit (ik heb geen wifi in mijn appartement, lang leve torrents). 




Zaterdag
Mijn zaterdag bracht ik voornamelijk door in het verkeer, in een grab. Ik wilde boodschappen doen in Galaxy Mall, maar door noodweer en de gebruikelijke files duurde dit allemaal wel erg lang.

Toen ik na ruim 1,5 uur rijden eindelijk aankwam, lunchte ik bij Common Grounds, waar ze intens lekker en gezond eten hebben. Daarna dwaalde ik nog wat met Kayleigh langs alle winkels en dronken we koffie bij Starbucks (jeetje, wat heb ik weinig uitgevoerd afgelopen dagen).


's Avonds spraken Relinde en ik voor aller-aller-aller laatste keer af met Christo, Thijs, Marcel en Luuk. We aten bij Domicile en dronken een biertje na bij Colors (waar Relinde en Luuk overigens niet binnen kwamen omdat ze slippers droegen). We hebben afgesproken om een keertje te gaan stappen in Groningen, wanneer iedereen weer terug is in Nederland.

'De 10 seconde dat ik binnen stond, maakte ik deze foto'

Zondag
De zondag begon met koffie, binnen. Want het was mega slecht weer. Ik werkte met semi-tegenzin aan mijn paper voor Basic Paradigm of Cultural Sciences, die gaat over de invloed van social media. Ik koos voor de invloed van vloggers op de maatschappij, wat ik best wel interessant vond, maar wat beargumenteerd moest worden met filosofische modellen je wilt niet weten.

Maandag
Laat ik nou ook weinig te kunnen vertellen over maandag. Want ik deed niet meer dan sporten, mijn paper afmaken en leren voor mijn Human Resource Management presentatie. Ondertussen volgde ik live het vluchtschema van mama, die om 14:30 Nederlandse tijd in een Emirates vliegtuig stapte richting Dubai. Daar kwam ze 's nachts aan, waarna ze door vloog richting Bali. Daar komt ze dinsdagavond aan, waarna ze woensdagochtend nog een vlucht pakt naar Surabaya (hele wereldreis voor mijn backpack mammie).

's Avonds begon ik met het opruimen van mijn kamer in de Square en het inpakken van mijn koffers. Echt te raar voor woorden.

Dinsdag
Vandaag ging de wekker voor school voor de allerlaatste keer. Om 10:00 was ik op school om mijn presentatie door te nemen met mijn groep. We presenteerde om 13:30 over ons zelfbedachte bedrijfje 'Drive True' (ha, vet goede woordgrap), wat een supermarkt is, waar je dus boodschappen kan doen door de 'drive thru'. Ging helemaal harstikke prima.

Ook kreeg ik nog een sarong van (de moeder van) Shefry, echt zo ontzettend lief. Mooie herinneringen om mee naar huis te nemen.

'Afscheidsfoto met deel van de A klas'

En toen was het VAKANTIE. Ik vind het nog heel onwerkelijk dat het er hier nu echt op zit, dat ik mama morgen na bijna 5 maanden weer zie en dat mijn studie hier is afgerond. Ik weet helaas nog niet met welk resultaat, omdat de cijfers hier per vak zijn opgebouwd in heel veel losse onderdelen (aanwezigheidsplicht, huiswerk, presentaties, midterm, finalterm). Als het goed is worden alle cijfer 5 januari uiterlijk ingevoerd, en weet ik dus dan pas hoeveel punten ik heb gehaald. Echt heel benieuwd...

Ik vraag mijzelf af of ik vannacht een beetje kan slapen. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik tijdens mijn stage in Spanje in 2014 de hele nacht had wakker gelegen voordat mama kwam. Wist je dat je die blogs gewoon ook nog kan vinden op deze blog? Leuk om te zien hoe ik ben veranderd qua schrijven vind ik zelf.

'KIJK NOU HOE FANTASTISCH'

Op reis met mama
Mijn volgende blogs zullen worden opgedeeld in de bestemmingen waar ik met mama langs reis. We blijven eerst 3 nachtjes in Surabaya, omdat ik mijn appartement nog heb en ik mama nog een klein kijkje kan geven in mijn leven hier. Op 23 december pakken we de trein vanuit Surabaya naar Yogyakarta, waar we de kerstdagen zullen doorbrengen. Vervolgens vliegen we 27 december naar Bali, waar het programma nog niet helemaal vast staat. Maar dat lezen jullie snel genoeg weer ik mijn volgende blog.

Liefs Masja

Reacties