#22 OP REIS - BALI: CANGGU

31 t/m 2 januari 

Wat ik op deze méga populaire toeristische bestemming moest, heb ik mijzelf ook een paar keer afgevraagd. Maar het enige waarvoor ik hier eigenlijk kwam was om feest te vieren met oud en nieuw. Samen met mijn vriendinnetjes uit Surabaya: Relinde, Kayleigh en Eva. De foto's in deze blog bestaan vooral uit feestvierende/bij het zwembad liggende mensen en eten (haha).

Canggu
Wanneer je op internet zoekt op Canggu, krijg je te lezen dat dit een rustige badplaats is. Geloof me, dit is het niet. Dit surfers plaatsje aan de zuidkust van Bali wordt steeds populairder en hotels, luxe villa's en hippe eettentjes zijn er in overvloed. Canggu ligt tussen de bekendere plaatsen Seminyak en Kuta en het is in verhouding met deze bestemmingen minder druk. Canggu is een ideale verblijfplaats om te surfen (voor gevorderden), lekker te eten of op het strand te liggen. Daarnaast is het een goede uitvalsbasis om de Tanah Lot tempel te bezoeken. Veel meer toeristische informatie kan ik er niet over kwijt, want mijn verblijf in Canggu was bestemd om oud en nieuw te vieren en uit te brakken aan het zwembad.

Zondag 
Onze driver vanuit Padang Bai zette ons rond 12:00 af bij de accommodatie waar we twee dagen zouden doorbrengen. Een rit van ongeveer 1,5 uur waarbij het al erg druk was op de weg. Onze driver vertelde ons dat hij er de terugweg wel twee keer zo lang over zou doen vanwege oud en nieuw. Zoals ik al eerder op mijn blog schreef, is het gebruik van Grab en Uber verboden in tegenstelling tot op Java. Dit maakt dat de drivers hier behoorlijk duurder zijn en door concurrentie per dorp ook niemand terug mogen meenemen met de taxi.

Premier Surf Camp
Al ruim een maand geleden boekte ik deze accommodatie samen met Relinde. Vier kamers in totaal. Een voor Relinde en Kayleigh, een voor Marjo en Carl (de ouders van Relinde), een voor Eva en een voor mama en mij. Wij arriveerden als eerste en lunchten met een fantastische smoothiebowl. Niet veel later kwam de rest aan en was ik weer herenigd met m'n Surabaya-vriendinnetjes. Super leuk.


De accommodatie konden we rond 14:00 in. Ruime kamer, aparte bedden, warme douche en groot balkon met uitzicht over de rijstvelden. De prijzen schieten overal omhoog tijdens oud en nieuw, maar alsnog betaalde we hier maar €12,- per persoon per nacht. Het ontbijt was inclusief en de beste die ik tijdens deze reis had gehad. Hoewel de accommodatie iets uit het centrum lag, en we hiervoor een taxi moesten nemen van 50.000 IDR (€3,-), was dit een dikke aanrader.

Het eerste wat ik deed was m'n bikini uit m'n backpack halen en het zwembad mét bar induiken. Het was geen geweldig weer, maar voor ons goed genoeg om oudjaarsdag in te luidden met een wijntje (én de top 2000 via mijn bluetooth speaker).

'Op deze foto was het wel mooi weer ja' 


'Lekker wijn om 14:00 's middags' 


Rond 16:00 begon de onderlinge kledingruil en het klaarmaken voor de avond. Na 2 weken reizen in wijde losse kleren, m'n haar in een knot en zo min mogelijk make-up, hees ik mezelf weer eens in een jurkje. We stapten om 17:00 met z'n zevenen in de taxi richting het centrum wat ongeveer 10 minuten rijden was.

Canggu zelf bevestigde mijn 'Bali gevoel' direct. Wát een toeristen, wat een verwesterde bestemming. Mensen die gezien willen worden in de mooiste outfits en met de slankste lichamen. Links en rechts hippe eettentjes met raw-food, groene smoothies, quinoabowls en de meest fotogenieke accommodaties. Niet het Indonesië zoals ik het heb gezien.

Betelnut Café
Avondeten deden we aan een lange tafel bij Betelnut Café, waar we eigenlijk per toeval naar binnen liepen. Ik at veel te gezond met een volkoren wrap met pompoen, zongedroogde tomaatjes, feta en courgette. Wél heel lekker. Ik zag hier ook een mega grote gekko en er sprong er ook een via Marjo naar Eva.



'Lijkt misschien niet groot, was die wel' 

Old Man's 
Na 10 minuten lopen richting het strand kwamen we aan bij onze feestlocatie. Oud en nieuw vierden we bij Old Man's wat een hele grote bar was met veel verschillende plekken om te zitten. We waren hier al om 19:00, op aanraden van ons hotel. En dat was maar goed ook want na 20 minuten zoeken hadden we pas een plekje om met z'n alle te zitten.

In Canggu waren er vooral veel exclusieve nieuwjaarsfeestjes waar je meer dan 1,5 miljoen rupiah entree voor betaalde (€100,- excl. drankjes). Vrij belachelijk als je het mij vraagt. Bij Old Man's kwamen we gelukkig gewoon gratis naar binnen en hadden we tot ca. 21:00 biertjes voor maar 25.000 IDR (€1,50). Hierna moesten we helaas toch bonnetjes halen en ging de prijs omhoog naar 40.000 IDR (€2,50).




Rond 22:00 verplaatsten Relinde, Kayleigh, Eva en ik ons naar de dansvloer. Het was méga heet en druk maar wel heel gezellig. Er was een DJ en later ineens een traditionele drumband. Om 23:30 zochten Relinde en ik onze ouders weer op en zo liepen we vlak voor twaalf uur het strand op waar we het nieuwe jaar in knalde met vuurwerk. Wat bijzonder om dit mee te maken aan de andere kant van de wereld maar aan de andere kant ook zo vreemd dat het in Nederland nog maar 5 uur 's middags was. Door de jaarwisseling kreeg ik onmogelijk contact met het thuisfront in Nederland en dat was best wel even gek.



'HAPPY NEW YEAR'


Ik danste samen met Kayleigh, Eva en een groep jongens uit Nieuw Zeeland de nacht vol op het strand. Hier zag ik hoe mensen vuurpijlen in hun hand afstaken en sprong ik over slootjes heen om naar de andere kant van het stand te komen.


Rond 02:30 viel alle stroom uit, inclusief de muziek en alle lampen. Ik had het ook wel gehad en wilde lekker naar huis. De onmogelijke taak om een taxi terug naar ons hotel te vinden. Uiteindelijk ben ik samen met Eva bij iemand achter op de scooter thuisgebracht. Deze driver reed ten eerste al verkeerd en toen ik aangaf dat hij anders moest rijden begon hij te schreeuwen. Ik was blij dat ik veilig en wel om 03:00 in m'n bedje lag.

Maandag 
1 januari 2018, een kleine kater en volop zon. Toevallig werd ik op tijd wakker voor het ontbijt en sloot ik samen met mama aan bij Relinde en haar ouders die ook al wakker waren. Hierna trok ik mijn bikini aan en installeerde ik mijzelf op een ligbedje bij het zwembad. Heerlijk.

 'Een smoothiebowl is gewoon best wel fotogeniek'



Eva en Kayleigh vlogen 's middags weer terug naar Surabaya om nog wat laatste zaken voor hun stage af te ronden. Samen met Relinde en haar ouders liepen we 's middags richting het strand dat vlak bij ons hotel zat. Helaas geen wit strand zoals je dat misschien zou verwachten en vooral veel afval.

'Boe'

'Foto zonder afval'

'Rollende keukens' 


Lacalita 
Hierna reden we richting het centrum om wat te eten. Dit deden we bij Lacalita, een Mexicaans restaurant met een hele leuk inrichting. Ik at quesadillas en dit was het perfecte kater voedsel.



Hierna stapte mama en ik nog een beautysalon binnen waar we een voetmassage kregen en onze nagels werden gelakt (dat kan hier zó goedkoop). Voordat we terug reden naar het hotel keken we nog naar souvenirtjes bij Love Anchor, wat me een beetje aan de Hallen in Amsterdam deed denken. Een paar hippe eettentjes, barretjes en veel leuke aparte spulletjes. Helaas was er best veel dicht vanwege nieuwjaarsdag.




Eten deden we 's avonds gewoon bij het hotel. Ik had al weer een paar dagen geen localfood gehad, en daarom smaakte de nasi goreng weer helemaal prima. Ik dook daarna vroeg mijn bed in om wat energie te sparen voor de volgende reisdag.

Dinsdag
De wekker ging namelijk alweer om 07:00, om de backpack vol te gooien en uit te checken. Het ontbijt startte pas om 08:00, en daardoor kregen we dit mee om in de auto op te eten. Relinde en haar ouders kwamen nog even afscheid nemen. Zó raar dat ik Relinde na een half jaar veel samen te zijn geweest nu voorlopig even niet meer zie.

Onze driver Nyoman reed ons richting de haven van Sanur waar we om 10:00 op de boot stapten naar de volgende bestemming: Nusa Penida. Daar heb ik echt enorm veel over te vertellen, maar ik loop helaas wat achter en er volgen dus nog twee 'reis' blogs. Inmiddels heb ik mama uitgezwaaid op de luchthaven van Bali en vlieg ik straks zelf nog voor 2 dagen terug naar Surabaya.

Liefs Masja

Reacties