#4 INTRODUCTIEDAGEN EN EERSTE SCHOOLWEEK

Week 2

Mijn tweede week in Surabaya was mijn eerste echte schoolweek en daarom is deze blog ook een stuk minder tropisch dan de vorige. Maar niet afhaken hoor, het was een week vól met nieuwe indrukken en nieuwe ontmoetingen.

Zaterdag
Lichtelijk moe van een late terugvlucht en vertraging vanuit Bali stond ik om 08:30 klaar op school voor de 'Survivalday' die op de planning stond. De dag begon met een presentatie van de 'Petramates' over de dagelijkse dingen, het leven op de universiteit en de cultuur van Indonesië.

'Do's and Don'ts bij het ontmoeten van mensen'

'Dresscode op school'

Zo is het tijdens tentamens bijvoorbeeld verplicht om een poloshirt te dragen in de kleur die de docent wenst. Dit kunnen wij ons natuurlijk bijna niet voorstellen op school in Nederland en ik heb dan ook helemaal geen poloshirt. Daarnaast is het heel erg koud in school. De docenten zijn beste vrienden met de airco en zonder vestje is het gewoon te koud.

Daarnaast kregen we wat uitleg over de religies van Indonesië. Dit is hier namelijk heel belangrijk en zo zegt de grondwet dat er vrijheid van godsdienst is, mits er een oppergoed -die erkend is door de staat- aan te wijzen is. De islam is de grootste en belangrijkste godsdienst van Indonesië en 90% van de bevolking volgt dit geloof. De groep die volgt is het christendom waar 10% van de bevolking in gelooft.  Nu is mijn universiteit christelijk en zijn de docenten en studenten dus zeer gelovig na wat ik afgelopen week al duidelijk heb ervaren.

'Wat te doen bij ziekte'

Wat heel handig is, is dat er een dokter op de campus aanwezig is, waar je op vertonen van je schoolpas gratis naar toe kunt. Dit heb ik helaas dinsdag gelijk al even mogen uittesten: wordt vervolgd.

Na deze presentatie volgde een tour door de stad langs belangrijke plekken die we tijdens dit semester nog wel eens nodig zouden kunnen hebben. Zo bezochten we het ziekenhuis, het bus- en treinstation, een supermarkt en hadden we een lunch in Tunjungan Plaza, de grootste mall van Surabaya. Het was een lange (+/- 9 uur) en hete dag, maar wel een leuke kennismaking met alle internationale studenten en de Petramates.

'Bus terminal van Surabaya'

'Gekke peren waar veel te veel plastic voor wordt gebruikt'

Zondag
Zondag had Ms. Renny, die ons als groep internationale studenten begeleidt, een uitje geregeld naar een society in Surabaya die de voorbereidingen troffen voor Independence day. Voor school moesten we een klein gesprekje met iemand voeren in het Bahasa, maar deze dag was voor ons vooral bedoeld om een kijkje te nemen in de cultuur.

Ik wist deze dag echt niet wat ik mee maakte, IEDEREEN wilde met ons op de foto. Wanneer 1 iemand vroeg om een foto, volgde iedereen. Resultaat: 2 uur lang zere kaken van het blijven lachen op alle foto's. Iedereen was zeer geïnteresseerd in ons en wilde weten waar wij vandaan kwamen en wat we hier deden.

'Ps: zoom even in op het hoofd van die baby'

'Ook alle kinderen vonden het reuze interessant'

'Een foto met alle Exchange-students en een aantal Petramates'

Zie hierboven een foto met alle Exchange students. Dit zijn 2 meiden uit Korea die ook International Business Management volgen, 2 meiden uit Japan, 1 meisje uit Taiwan en Dennis en Relinde.

Maandag
HELP! Het was maandag 14 augustus, mijn beste vriendinnetje Mirte was jarig, EN  HET WAS MIJN EERSTE SCHOOLDAG. In Nederland was/is het gewoon nog steeds vakantie, maar hier hebben alle studenten maar 2 weken zomervakantie (wij zijn in Nederland best wel een beetje verwend hoor).

'Petra Chistian University'

'Mijn rooster'

Mijn rooster zit best wel een beetje ingewikkeld in elkaar. Zo mocht ik vakken kiezen van semester 1, 3, 5 en 7, wat wil zeggen leerjaar 1 t/m 4. Ik heb dus niet 1 vaste klas, maar verschillende klassen van verschillende semesters. Dit is nog best wel een beetje verwarrend, omdat ik dus héél veel klasgenoten heb en ook per vak een ander projectgroepje. Voor 1 semester op Inholland moet ik 30 studiepunten halen om dit half jaar succesvol te voltooien, maar de punten op Petra University zijn net wat anders. Ik moet in totaal 19 punten = 19 uur volgen om omgerekend de 30 punten in Nederland te halen. (ben je al afgedwaald? ik wel). Dit is bést wel veel, want het minimum wat je als Petra student moet halen is 12.

Mijn eerste les op maandagochtend (08:30) was Business Introduction uit semester 1. Dit was goed te volgen en de stof was echt bedoeld als introductie. Een lekker begin dus. Nadeel: de lessen duren hier 3 uur, wat behoorlijk lang is om je concentratie te behouden. We kregen huiswerk mee om als projectgroepje naar een Mall te gaan en alle winkels onder te verdelen in de verschillende markten (monopolie/oligopolie etc.) en te kijken hoe zij met elkaar concurreren.

Mijn tweede les was Multinational Enterprises uit semester 7. Na 10 minuten raakte ik nogal in paniek, omdat ik er werkelijk niks van begreep. Dit vak bleek veel te gecompliceerd te zijn zonder enige achtergrond van de vorige semesters. Deze klas zat immers al in hun 4e jaar en ik kwam daar op m'n eerste dag even tussen zitten. Nou dat ging dus niet. Gelukkig was deze eerste week vooral bedoeld om vakken 'uit te testen', zodat ik zelf een passend rooster kon samenstellen.

Eenmaal thuis werd ik weer behoorlijk ziek (lees: warm/koud, misselijk, buikkrampen, koorts) dus dook ik snel mijn bed weer in.

Dinsdag
Wat een dramatische nacht. Ik voelde dezelfde pijn als tijdens mijn voedselinfectie op Bali, maar dan 10 keer erger. Ik besloot om toch maar even naar de dokter te gaan en Ms. Renny ging met mij mee om te vertalen. Resultaat: wéér een infectie, maar dit keer kreeg ik antibiotica mee en ben ik terug in bed gaan liggen om uit te zieken.


'Daar lig je dan'

Woensdag
YES! De antibiotica deed zijn werk en ik had veel geslapen waardoor ik mij al een stuk beter voelde. 's Ochtends haalde ik een broodje in de supermarkt vlak bij school en wilde het hele personeel met mij én dat broodje op de foto. Ik blijf het bijzonder vinden dat het echt zo'n ding is om met een westers persoon op de foto te gaan.

De vakken die ik deze dag volgde waren Human Resource Management uit semester 3 en Principles of Accounting uit semester 1. Ook al waren dit maar twee vakken, ik was kapot. Ik merk dat ik het nog best wel intensief vind om lessen in het Engels te moeten volgen en daarbij ook vakken heb die ik in het Nederlands al lastig vind. Een goede test voor mijn discipline dus.

'Mijn appartement is recht tegenover school, wat betekent dat ik tijdens een pauze lekker naar huis kan'

Donderdag
Op donderdag waren er geen lessen ingeroosterd vanwege Independence day, waarop wordt gevierd dat het volk in 1945 onafhankelijk werd na 300 jaar Nederlandse koloniale bezetting. School hield 's ochtends een officiële ceremonie maar dat was uiteraard niet voor ons bedoeld.

Ik deed 's middags boodschappen in de Galaxy Mall waar ik al eerder was geweest. De Grabchaffeur die me ophaalde bij mijn appartement was nogal van mij onder de indruk en heeft de hele weg (+/- 40 minuten) proberen duidelijk te maken dat ik fotomodel moest worden. Toen ik dacht dat het niet gekker kon, stopte hij ook nog aan de kant van de weg om allemaal selfies met mij te maken en die schaamteloos door te sturen naar al zijn Whatsapp contacten.

In de Galaxy Mall was het heel erg druk, omdat alle winkels een kortingsactie hanteerde vanwege Independence day. Na anderhalf uur ronddwalen en boodschappen doen had ik het dan ook wel weer gezien. In de supermarkt in deze Mall verkochten ze levende vissen, mega kikkers en Luwak koffie. Wie dit niet kent: dit is de duurste koffie ter wereld die gemaakt wordt van de uitwerpselen van de Civetkat. Deze katten worden vaak in gevangenschap gehouden om deze koffiebessen te eten, écht niet oké dus.

De terugweg duurde lang, want file in Indonesië is heel normaal. De wegen zijn hier echt een chaos en zelfs een klein stukje lopen is soms al een hele onderneming (+ een gratis koolstofmonoxide vergiftiging van alle uitlaatgassen).

'Luwak coffee'

'De straat tussen de universiteit en mijn appartement'

Vrijdag
Vrijdagochtend had ik het vak Marketing Management met een tweedejaars klas. Dit vak heb ik normaal op donderdag, maar was deze week verplaatst in verband met Independence day. Voor dit vak werken we samen met een vierdejaars klas om een evenement te organiseren waar wij als tweedejaars de promotie en marketing activiteiten voor verzorgen (voor zover ik het heb begrepen). Dit vak gaat volgens mij heel veel tijd kosten, aangezien er ook extra gastlessen worden ingeroosterd op vrijdag.

's Middags wilde Relinde en ik wat ondernemen, omdat onze vrije tijd in Surabaya nogal stil is. Het feit dat je jezelf niet zo makkelijk (en vooral snel) kan vervoeren door de stad is een van de grootste redenen. We bestelde een Grab richting de Al-Akbar Mosque, ook wel de Great Mosque of Surabaya genoemd. Dit is de twee na grootste moskee van Indonesië met een capaciteit van 59.000. Eenmaal aangekomen was het niet helemaal de bedoeling om naar binnen te gaan, dus hebben we alleen even rondom gekeken.

'Al-Akbar Mosque'

Een nieuwe Grab bracht ons hierna naar de City of Tomorrow Mall, waar we naar de bioscoop gingen. 'The Underdogs', Engels dus zou je zeggen. Mooi niet, we zaten naar een film in het Bahasa zonder ondertiteling te kijken. Ondanks dat ik er niks van heb begrepen, was het best wel een grappige ervaring. Daarnaast is een bioscoopkaartje ook heel goedkoop en betaalde we maar 40.000 IDR.

Hierna zijn we doorgegaan naar het zwembad bij het appartement waar elke vrijdag een poolparty en BBQ is. Echter was er helemaal niemand, dus ben ik aan mijn blog gaan werken met een Radler en live muziek op de achtergrond.

'Arme band, zonder publiek'

Zaterdag
Jahoor, het was zaterdag (08:00 's ochtends) en ik moest naar school. Echter wel een bewuste keuze, omdat dit het enige vak was wat naar mijn mening nog te doen was qua niveau. De les begon uiteindelijk pas om 09:00 omdat de docent geen eerdere vlucht vanuit Jakarta kon krijgen (die vliegt dus elke zaterdag even over om les te geven). Ik volgde Micro Economics uit het eerste semester. Het hier overigens heel normaal om zo vroeg te beginnen en de eerste lessen starten hier al om 07:30 (ohja, ik had al gezegd dat we verwend zijn in Nederland hé?)

's Middags had ik huiswerk met mijn projectgroep van Business Introduction en gingen we naar East Coast Center om alle winkels onder te verdelen onder verschillende markten en een interview te houden met een winkeleigenaar. De mensen in deze klas zijn allemaal net 17 dus qua leeftijd verschillen we behoorlijk. De avond was daarentegen heel gezellig en na het huiswerk zijn we naar een 'foodfestival' buiten de Mall geweest. Rond 22:30 was ik helaas alweer thuis (iedereen moest naar huis van zijn ouders) en heb ik nog even met het thuisfront geskyped in de lobby van mijn appartement. Dat was dus mijn zaterdagavond, even wennen hoor na 3 jaar wonen in een stad als Amsterdam.


'Nasi Pecel'

'Grace - Jonathan - Melissa - Geofanny en Gabby'

Zondag
Zondagochtend kon ik heerlijk uitslapen en hier heb ik dus even goed van geprofiteerd. Daarna lekker sporten in de gym die bij mijn appartement hoort. Hier is het vaak heel rustig en nu was ik dus zelfs alleen.


'Privé sportschool'

Verder heb ik niet veel noemenswaardigs gedaan en werkte ik aan mijn blog. Desondanks het heel veel werk is om mijn blog te schrijven, vind ik het enorm leuk om te doen en jullie een zo goed mogelijk beeld te geven van mijn tijd hier in Indonesië. Ik hoop dat dat een beetje lukt!



'Blogjes schrijven aan het zwembad.
Ps: zie dat scheve gebouw even: het is de nieuwe universiteit van Petra, wordt volgend jaar geopend'

Nu op naar een nieuwe schoolweek en omdat ik dit weekend 3 dagen vrij heb, een mini-tripje naar Malang en de Bromo vulkaan met Exchange student Ayaka. EXCITED!

Liefs Masja

Reacties