#9 STUDEREN IN DE ZON

Week 8&9

Ik ben gewoon alweer 2 maanden van huis, 9 weken om precies te zijn. Zoals ik in mijn vorige blog schreef zijn de tentamenweken inmiddels begonnen. Afgelopen 2 weken stonden vooral in het teken van reguliere toetsen en presentaties die maar 5 of 10 procent mee tellen op mijn eindcijfer. Volgende week beginnen de 'mid terms', waarbij alle toetsen gemiddeld 35% meetellen. Al met al wordt dit geen spannende blog, maar ik heb weer geprobeerd wat mooie verhaaltjes te verzamelen.

Vorige week ben doorgekomen met koorts, hoofdpijn en stress en was ik blij dat ik 'weekend' had om 18:00. Nu is weekend helemaal geen ding hier, want zelfs op zaterdag vinden er voor de meeste departments gewoon colleges plaats en buiten dat zijn alle studenten super ijverig en werken ze in het weekend dus met alle liefde aan of op school.

Zaterdag
Zaterdagochtend sliep ik een soort van uit  en 's middags deed ik samen met mijn projectgroepje van Marketing Management een interview met een ondernemer. In dit geval, de broer van een van mijn projectleden die een bedrijf heeft die 'gezonde drankjes' verkoopt in Indonesië.

Zover ik het begrepen heb, is dit een drankje waar vogelnest in zit. Ja ik ben serieus. Er zijn bepaalde Aziatische gierzwaluwen die nestjes bouwen van hun speeksel. De nestjes zijn alleen te vinden op Java en worden ook wel 'Sarang Burung' genoemd. De voedingswaarde hiervan wordt heel hoog geschat, gezien de eiwitten en vitamine die erin zitten. De prijs van deze vogelnestjes kan enorm hoog oplopen tot wel $10.000 per kilo.

Dit is dus business. Ik wist hier in ieder geval niks van af maar blijf me verbazen. Kijk vooral even op zijn website: http://www.realfood.co.id/en/product/index

Dit interview was overigens helemaal in het Bahasa, dus ik heb er 1,5 uur naast gezeten voor jan joker. Ik moest er echter bij zijn voor de foto die dient als bewijs voor de docent, maar toen ik eenmaal thuis was kreeg ik een berichtje van mijn projectgroep dat ze de foto perongeluk hadden verwijderd (typisch). Volgende week dus weer opnieuw.

Nieuwe telefoon
Hierna sloten Kayleigh, Luc en Eva aan en ging ik samen met 2 van mijn projectleden op pad om een nieuwe telefoon te kopen. Dit deden we bij Plaza Marina, een mall waar alleen maar telefoons te koop zijn. Dit was nogal een intense ervaring, omdat er vanuit elke hoek verkopers schreeuwden 'BUY SAMSUNG, MISS'. Dat deed ik, ik liep de deur uit met een nieuwe Samsung en een lege bankrekening.

Our Bar

Hierna brachten we een bezoek aan 'Our Bar' waar ik zeer artistieke foto's maakte met (toen nog) een Samsung S5 mini. De avond was top, er was tapbier (wat hier niet gebruikelijk is), er was knettergoede live muziek en ik had fijn gezelschap.




Fotoshoot
Twee studenten van de opleiding 'Visual Design' vroegen of ze mij mochten fotograferen voor hun 'mid terms' en zonder er verder over na te denken zei ik natuurlijk ja. Maandagmiddag ging ik samen met Jennifer en Felly op stap voor een fotoshoot. Nooit geweten dat ik dit zo moeilijk (en ongemakkelijk) zou vinden. Vier uur lang werd ik door twee camera's gefotografeerd en ik wist me maar moeilijk een houding te geven. Jennifer en Felly waren heel blij met het eindresultaat en stiekem ik ook wel een beetje. Hier een paar foto's vanuit de ruim 100 die er gemaakt zijn.






Visum 
Woensdagochtend stapte ik om 08:00 al in de auto richting het immigratiekantoor in Surabaya. Hier maakte ik een biometrische foto om mijn visum weer met 60 dagen te verlengen. Tijdens het (+/- 1,5 uur) wachten realiseerde ik me even dat ik thuis toch best wel een beetje mis.


'Het immigratiekantoor' 

Presenteren over Nederland
Direct na mijn bezoek aan het immigratie kantoor ging ik naar school om samen met Relinde te presenteren voor Intercultural Commuication. De presentatie ging voornamelijk over verschillen in communicatie tussen Nederland en Indonesië, maar we gaven hier onze eigen draai aan door heel veel eigen voorbeelden en foto's te gebruiken.

Nu weet iedere Nederlander vast en zeker hoe wij als land op de kaart staan en deze stereotypen hebben we dan ook zeker gebruikt. Zo maakte we bijvoorbeeld de vergelijking tussen de hiërarchie in beide landen en lieten we foto's zien van 'Prins Pils'. We hadden beide de Nederlandse vlag om en in vergelijking tot de rest van onze klas, durf ik bijna wel met zekerheid te zeggen dat we een voldoende hebben gehaald. To be continued.

Dit vak is onderdeel van het English Department, waar we drie vakken in volgen. De overige vier vakken volgen we bij International Business Management. Het gaat er op deze twee verschillende deparments heel anders aan toe. De studenten bij IBM zijn namelijk extreem gemotiveerd en dan druk ik het nog zacht uit. Het verschil zit hem vooral in het feit dat studenten in IBM deze opleiding vaak 'moeten' doen van hun ouders. Het is de duurste opleiding van de school, en lager dan een 8 halen is gewoon not done. 

Dinsdagochtend had ik een groepspresentatie voor Business Communication, een vak van IBM, en om 06:30 stond iedereen al als een gek te oefenen in het klaslokaal. Het was een complete chaos. Nu had ik voor dit vak een eigen deel wat ik moest voorbereiden en waarvoor ik een deel van de powerpoint moest maken. Tijdens het oefenen met mijn groep kwam ik erachter dat ze letterlijk ALLES uit mijn powerpoint hadden veranderd. Daarnaast leren studenten van IBM de presentatie woord voor woord uit hun hoofd, stond ik dan weer met mijn aantekeningen. Again: ik blijf me verbazen.

'De verjaardag van de koning vieren in Nederland' 

Feest op woensdag
Woensdagavond ging ik samen met Kayleigh en Relinde Sushi eten (nieuwe verslaving) in Galaxy Mall, waarna ik samen met Kayleigh nog naar Sutos ben geweest om de verjaardag van Thijs te vieren. Het was maar goed dat ik donderdag vrij was, want de vogeltjes begonnen alweer te fluiten toen ik de Square weer binnenstapte.

'We kochten een watermeloen als cadeau en hadden er zelf de meeste lol aan'

Foodfestival
Vrijdag luidde Relinde en ik het weekend in op het Foodfestival samen met twee duitse jongens die hier stage lopen en ook in de Square wonen. Dit foodfestival is elke dag open en is niet zoiets als de Foodhallen of Rollende Keukens in Amsterdam, maar een grote hal met vooral Indonesisch eten (lees: Nasi Goreng, Saté en Durian broodjes). Ikzelf at sushi (ja alweer), thaise babybroccoli en dronk kokosnootsap.






Op de scooter door Surabaya
Zaterdagmiddag heb ik intense doodangsten uitgestaan achter op de scooter bij een klasgenoot. Ongeveer 1 uur lang ging ik kriskros tussen alle auto's op een snelheid die ik maar niet zal noemen (sorry mam). We maakte de foto die de week ervoor perongeluk verwijderd was opnieuw, om na 5 minuten weer terug te rijden.



Upper room Café 
'S avonds vierde we de verjaardag van petramate Wong en Japanse Exchange student Momoko in het restaurant van Wong zijn ouders.

Verder was vandaag echt een luie dag en heb ik samen met Kayleigh en Thijs film gekeken en popcorn gemaakt. 'S avonds sloten Relinde en Luuk aan en keken we 'the Foreigner' in een bioscoop met ligstoelen. Dit is de meest geweldige uitvinding ooit, al is in slaapvallen wel gegarandeerd.

'Deze film komt in Nederland in November pas uit, maar het is zeker een aanrader!'

En nu is het weekend weer voorbij en moet ik weer even een knopje om gaan zetten en me volledig gaan focussen op school. Deze week heb ik 2 presentaties, 3 toetsen en moet ik 2 essays inleveren.

Al met al heb ik niet veel meer te vertellen over de afgelopen weken. Surabaya blijft een vreemde, bijzondere stad, waar het heel druk is en weinig te doen is. Gelukkig vermaak ik me helemaal prima en verzinnen we altijd wel weer wat leuks om te doen.

En ik wil jullie helemaal niet jaloers maken, maar in het weekend van 20 oktober ga ik alweer op pad om vulkaan Ijen te beklimmen en 2 weken daarna samen met Kayleigh naar Lombok om te surfen. Daarnaast ben ik begonnen met mijn reisplan voor na de 'final terms' (na 22 december), waarin ik nog 3 weken de tijd heb om dit bijzondere land te ontdekken.

Liefs Masja 

Reacties